A mese pszichológiája, avagy a pszichológia meséje. Felnőttmese gyermekekről, gyermekmese felnőtteknek Óperencián innen és Intelligencián túl...Hiszen ahhoz, hogy mikro- és makro környezetünk rezgéseit, jelzéseit érzékeljük, és a saját szűrőnkön át egyéni jelentéstartalommal átitatva mégis az egész fontos alkotóelemét képezzük, megfelelő intellektus szükséges. És hogyan is lehetne másképpen eljutni az Óperenciás tengerhez, mint a mesék sajkájában..? S miért fontos, fontos-e eljutni oda? Mire jók a mesék?

A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének leghatékonyabb módszere. A szeretetteljes nyugalom intim burka, melyet köré von a vigyázó felnőtt hangjának melege, biztonsága, s maga a folyamat ismerős szeánsza – a gyermek által megélt külső valóság. Innen indul el aztán a mesehallgatás közben önnön vándorútjára, s éli végig az eseményeket érzékelése egyéni szintjén, belegyúrva a hallott történetbe aznapi szorongásait, negatív érzelmeit, hozzásodorva a mese fonalához saját vágyainak, álmainak szőttesét – így éli meg saját belső valóságát.

A két valóság összehangolt dinamikája, a fantáziálás jól kigyakorolt, ámde kimeríthetetlen tárháza lesz később kulcsa a bonyolultabb differenciálásnak, melyek útvesztőiben iránytűül szolgál a kellően fejlett érzelmi intelligencia. A legokosabb szülői attitűd ezért a gyermekkel való közös kalandozás a képzelet labirintusában, a kicsi hozzásegítése a varázslathoz, hogy a mesék repülő szőnyegén száguldozva kellő gyakorlata legyen a közben magára szedett alternatív megoldásmódok applikációjára a felnőtt világ sztrádáin, hogy képes legyen felismerni saját maga és mások emócióit, szükségleteit, kapcsolatokat teremteni és megtartani, konfrontálódni és konfliktusokat feloldani; intuícióit kellő időben és helyen alkalmazni.

A szerző példameséken keresztül szemlélteti a gyermeki képalkotás, képzettársítás, gondolatvilág potenciálját. Lilla képzeletbeli barátjával, Tündérbogyóval vág át a varázshegyen, a kislány belső valóságát személyesíti meg a fantázialény, akin keresztül hangot ad félelmeinek, szorongásainak, belső bizonytalanságainak, és aki segít negatív érzései, érzelmi konfliktusai feloldásában.

A mesefüzér elsősorban kisgyerekeknek szól, az ő nyelvükre kódolva a pszichikai folyamatok jobb megértésének, értelmezésének útmutatóját, hozzásegítve ezzel őket a pozitív és negatív érzelmek helyes felismeréséhez, az ön- és mások könnyebb elfogadásához, a frusztrációk enyhítéséhez, a  – másokra is tekintettel lévő-  végtelen szabadság, a belső harmónia lehető legteljesebb megéléséhez, hogy ezeket a mintákat minél korábban rögzítve, felnőttkorban már magabiztosan kezeljen sikert és kudarcot, örömöt és fájdalmat, káoszt és harmóniát, racionálisat és irracionálisat egyaránt.

dr. Czuczku Enikő