Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kiből is lesz boldog felnőtt?

Boldoggá tenni, nevelés kérdése is

Szülőként a gondozási és nevelési feladatokon túl arra is törekszünk, hogy gyermekünket boldognak lássuk és boldoggá tegyük. Mit csinál gyermekünk, ha boldog? A válasz sokféle lehet. Mosolyog, nevet, ugrándozik, átölel bennünket, elmondja, hogy mennyire boldog, árad belőle a szeretet. A boldogság átélése révén immunrendszere erősödik, ellenállóbbá válik a betegségekkel szemben is.

Kutatók megállapították, hogy mik azok a tényezők, amelyek kihatással vannak a boldogságunkra.

Ezek a faktorok már gyermekkorban is lényeges szempontok. Nézzünk néhányat.

Családi kapcsolatok

A jó minőségű családi kapcsolatoknak sokkal fontosabb szerepe van, mint bármelyik másik tényezőnek. Szülőként felelünk azért, hogy szeretetteljes és gondoskodó környezetet teremtsünk gyermekeinknek. A család az első hely, ahol megtanulunk együttműködni a másikkal, megtanuljuk az együttérzést. Elsajátítjuk a rendszeres és a másikra odafigyelő empátiás kommunikációt, a kölcsönös bizalmat és megbecsülést. Itt tanuljuk meg a boldogság érzését is, mindezeken keresztül.

A munka és tanulás

Gyermekünk esetében a tanulás jelenti a munkát. Kell, hogy a gyermek a tanulásban megtalálja az örömét. E cikknek nem tárgya a tanulás megszerettetésének folyamata, de a természetes kíváncsiság fenntartása, az elérhető cél kitűzése a tanulás terén, nagyon hatékony lehet. A példamutató magatartás a szülők részéről a legjobb módszer az olvasás megszerettetésére, a világ iránti nyitottság kialakítására. Nem élhetünk át egyszerre pozitív és negatív érzéseket, így a tanulási problémák, még ha időlegesek is, ránehezednek gyermekünk lelkére. Ezeket, ha hosszabb távú, mindenképpen orvosolni szükséges.

Közösségi kapcsolatok szerepe

A gyermek számára a legeslegnagyobb boldogság az óvodában és iskolában, ha vannak barátai. A baráti kapcsolatokban megtapasztalja azt, hogy milyen a bizalom, a közös tevékenység, az önfeledt játék. A közösségi kapcsolatokban megtanulja a szabályokat is tisztelni.

Jelen helyzetben, ha személyesen nem is, de online vagy telefonos formában „találkozhatnak” a gyerekek. Segítsük őket abban, hogy ne szigetelődjenek el társaiktól hosszabb időre. Segítsük őket abban, hogy saját korosztályukkal is tudjanak beszélgetni ebben a krízisekkel terhelt időszakban.

Neveljük boldognak gyermekünket

Amennyiben a gyermekünk egyik játék után a másikat kapja, felnőttként is az egyik élvezet után, a másikat keresi majd.

Ne minden esetben a náluk sokkal sikeresebb tanulókkal hasonlítsák össze magukat, mert alacsony lesz az önbizalmuk. Ez persze nem jelenti azt, hogy a sikeres tanulók szorgalma vagy kitartása ne lehetne jó példa.

Az önbizalom, a pozitív hozzáállás, a hit, nem az élet könnyű időszakában fontos, hanem a nehéz időszakokban. Ha ezeket gyerekünkben kifejlesztjük, az élet nehezebb időszakában komoly segítség lehet. Ez igazi útravaló számukra.

Meg kell tanítani gyermekünknek azt a „tolsztoji gondolatot”, hogy a legfontosabb ember a világon éppen az, aki ott áll veled szemben. Figyelj tehát rá! Ez nekünk felnőtteknek is gyakran problémás.

Tanítsuk meg a gyermekeknek azt, hogy segítsenek másokon és értékeljék, ha rajtuk segítenek. Pénzért személyes jó kapcsolatok nem kaphatók.

Végezetül fontos megállapítás az, hogy a boldog emberek jobb viszonyt hoznak létre a világgal. A lehetőség kulcsa tehát nálunk, szülőknél van. Használjuk!

Győr, 2020.03.27.

Füves Zsuzsa
okleveles gyógypedagógus tréner, coach, tanácsadó

0 Tovább

Mondd mi motivál?

A motiváció, hajlandóság a cselekvésre. Tanulóknál gyakori probléma, hogy nincs hajlandóságuk a tanulásra.

Sajnos a motiváció nem úgy működik, hogy:

- Gyere fiam ülj le, most akkor motivállak! Érezni ugye, hogy ez viccnek is rossz.

Az életünkben nagyon sok mindent örömmel és motiváltan csinálunk, akár hosszú távon is.

A tanulókat sem egy dolog motiválja, mégis nehéz sokszor rábírni a gyerekeket a tanulásra. Hol rejtőzik ilyenkor a motiváció?

Előfordul, hogy a szülő pénzt ad gyerekének a jó teljesítményért. A dolog addig működik kiválóan, míg a gyermek a legmodernebb okostelefon árához viszonyítva, még több pénzt kér a még jobb jegyért. Az sem jó, ha abban nő fel a gyermekünk, hogy a nagyobb teljesítményért több pénz jár, mivel a munka világában ez nem feltétlen lesz jellemző. (Sőt, a munkapszichológusok szerint, a ritkán adott - de nagyobb összeg- a motiválóbb a munkahelyen. )

A „ha-akkor” típusú jutalmak egy idő után megölik a belső motivációt, mert a jutalomra koncentrál a gyermek és nem az őt ért tanulási élményekre és az elérendő célra. A célja a jutalom lesz, a gyermek magatartása inkább a jutalomtól függ.

A motiváció másik, de egészen hasonló útja az, ha a gyermek azért tesz meg dolgokat, hogy kapjon vagy éppen ne kapjon valamit. Például azért tanul, hogy jó jegyet kapjon és ne kapjonegyest. Ez egy jutalmazás-büntetés motiváció, ami szintén hosszan kitart, akár a tanulmányok során is. Hol marad viszont az érdeklődés? Biztos, hogy kamaszkorban isműködni fog?

Az igazi értékes motiváció az, ha a megismerési vágy viszi előre a gyermeket a tanulásban. Ekkor elérheti azt az állapotot, amikor a tudásvágy és érdeklődés, mint belső szükséglethajtja. Ez ad kitartást és igazi tanulási élményeket.

A jól motiválhatóságot viszont nem feltétlen a tanulás folyamatában tanulja meg a gyermek, hanem számtalan más területen a családban és az iskolában. Első és legalkalmasabb terep a család, a motiváció kialakítására.

Egy közös játékban megtalálható az öröm, a kíváncsiság, az érdeklődés, a küzdés és még sok másfajta érzést, amit a gyermek „levesz”, beépít és továbbfejleszt magában.

Szükségszerű rendszeresen beszélgetni a tanulóval. Így év elején például átnézni vele az új könyveket, megkérdezni tőle, hogy szerinte miben lesz sikeres idén. Mi fog előre láthatólag nehézséget jelenteni számára az év során. Miben kér majd segítséget a tanulás folyamatában, mi az, amit önállóan is fog tudni csinálni. Fel kell kelteni az érdeklődését a könyvek iránt, de a saját képessége iránt is. Tűzzön ki célokat már év elején. Vágyjon az önállóságra és kívánja a sikert. Felnőtt életének ez lesz az alapja. A jutalom pedig maga a cél elérése lesz és az odavezető út.

Bizalommal kell fordulni a pedagógusokhoz. Meg kell kérdezni a tanárait, hogy milyen tevékenységekben merül el a gyermek hosszabban, mikor csillog a szeme igazán, mikorszűnik meg számára a világ. Nagyon lényeges az iskola és a szülői ház partnersége ebben is.

Bátran fordulhatunk külső szakemberhez is, akivel közösen lehet kialakítani a célt és a hozzá vezető stratégiát.

Az érdekes és változatos játékokban, feladatokban, a tartalmas beszélgetésekben, az önálló szárnypróbálgatásokban, megtanul önmagára és a másikra is figyelni a gyermekünk. Kitartást és türelmet tanul, együttműködést, kreatívvá és siker keresővé válik. Melyik nem kell a tanuláshoz? Melyik nem alapozza meg a belső motivációt?

Töretlen fejlődést kívánok az új tanévben.

Győr, 2019. 08.31.

Füves Zsuzsa
okleveles gyógypedagógus coach, tréner

0 Tovább

Proaktív coaching

blogavatar

A Pro Bona Coaching & Training Center blogja. Hírek és érdekességek a coaching hazai és nemzetközi világából. Témánk az üzleti és életvezetési fejlesztés, melyet színes tippekkel és megközelítésekkel szeretnénk közel hozni az olvasóinkhoz.

Címkefelhő

coaching (213),coach (205),szakirodalom (38),célkitűzés (28),motiváció (28),önismeret (26),life coaching (22),technikák (21),változás (14),boldogság (14),vezetés (14),proaktivitás (14),kreativitás (13),stresszkezelés (11),business coaching (10),önbecsülés (9),karrier (9),önbizalom (9),siker (8),időbeosztás (8),párkapcsolat (7),tudatosság (7),átkeretezés (7),együttműködés (7),értékesítés (6),pozitív pszichológia (6),nők helyzete (5),felelősség (5),interjú (5),tánc (5),túra coaching (4),kommunikáció (4),értő figyelem (4),oktatás (4),kérdezéstechnika (4),fogyás (4),reziliencia (4),férfiak helyzete (4),elégedettség (4),pszichológia (4),asszertivitás (4),elismerés (4),bátorság (3),stressz (3),Itt és Most (3),kultúra (3),mese (3),szabadság (3),testbeszéd (3),reframing (3),egyensúly (2),bizalom (2),szinergia (2),megismerés (2),rugalmasság (2),játék (2),irányítás (2),életciklus (2),álom (2),csend (2),Edward de Bono (2),kritika (2),praxis (2),vállalat (2),pénz (2),Martin Wehrle (2),életmód (2),önérvényesítés (2),ítélkezés (2),tervezés (2),ROI (2),tanácsadás (2),érzékenység (2),mozgás (2),alkalmazkodás (2),érzelmi intelligencia (2),multi (2),iskola (2),munka (1),szuperérzékenység (1),teljesség (1),sport (1),edzés (1),anyaszerep (1),vállalat (1),SMART (1),akaraterő (1),optimizmus (1),őszinteség (1),Appreciative Inquiry (1),szokás (1),megbocsátás (1),erősség (1),munkahely (1),gyerek (1),társaság (1),Fontos és Sürgős (1),érzelmek (1),intelligencia (1),MBO (1),flow (1),szülő (1),érzékenyítés (1),szervezetfejlesztés (1),depresszió (1),család (1),kamasz-szülő (1),a coaching hatása (1),bántalmazás (1),helyzetfüggő vezetés (1),tanulás (1),y generáció (1),caoaching (1),jövő (1),coachcoaching (1),átirányítás (1),fogadalmak (1),én-erő (1),akarat (1),szeretet (1),böjt (1),önzetlenség (1),nagylelkűség (1),áramlás (1),önállóság (1),függetlenség (1),ügyfél (1),karizma (1),játszmák (1),Gordon (1),megértés (1),belső logika (1),egyenjogúság (1),tréning (1),empátia (1),irigység (1),ügyfélszerzés (1),fluencia (1),önértékelés (1),megbecsülés (1),előrelátás (1),fair play (1),méltányosság (1),introvertált (1),etika (1),delegálás (1),metafora (1),edző (1),önkéntesség (1),hős (1),tranzakcióanalízis (1),dicséret (1),orvos (1),beteg (1),kitartás (1),Toastmasters (1),metakommunikáció (1),tárgyalástechnika (1),interkulturális (1),életvezetés (1),kifogás (1),fejlesztés (1),divat (1),élet (1),cselekvés (1),Csikszentmihalyi Mihaly (1),életszerepek (1),Szentgyörgyi Romeo (1),Kiyosaki (1),FISH! (1),személyiség (1)

Feedek