Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A Tranzakcióanalízis (TA) Alapjai és Alkalmazása a Coachingban

A tranzakcióanalízist (TA) Eric Berne fejlesztette ki, hogy segítsen megérteni, miért érzünk, gondolkodunk és cselekszünk úgy, ahogy. A „tranzakció” a másokkal való interakciónkat jelenti, legyen az beszélgetés vagy más viselkedési forma. A TA népszerűsége az elmúlt évtizedekben növekedett, és ma már számos területen alkalmazzák, beleértve a coachingot is.

A TA Alapelvei

A TA alapvető kiindulópontja, hogy minden embernek három „én-állapota” van: Szülő, Felnőtt és Gyermek. Ezek az állapotok különböző viselkedési mintákat és gondolkodásmódokat jelentenek:

  • Szülő (P): Kontrolláló, ítélkező, gondoskodó vagy néha kényeztető.

  • Felnőtt (A): Logikus, érzelmektől mentes, objektív.

  • Gyermek (C): Érzelmi, lázadó vagy alkalmazkodó, keresve az elismerést és gondoskodást.

A tranzakciók során az emberek ezeket az én-állapotokat aktiválják, ami pozitív vagy negatív viselkedésekhez vezethet, mint például együttműködés vagy konfliktus, megerősítés vagy meggyengítés.

Tranzakciók és Interakciók

A tranzakciók lehetnek kiegészítőek vagy keresztezettek. Kiegészítő tranzakciók esetén minden rendben van, míg a keresztezett tranzakciók konfliktusokat eredményeznek. Ez négy lehetséges állapothoz vezet:

  1. Én rendben vagyok, te rendben vagy.

  2. Én rendben vagyok, te nem vagy rendben.

  3. Én nem vagyok rendben, te rendben vagy.

  4. Én nem vagyok rendben, te sem vagy rendben.

Az emberek gyakran tudattalanul „játszmákat” játszanak ezekkel a tranzakciós modellekkel, ami szokássá válhat. A Felnőtt-Felnőtt (F-F) tranzakció általában mentes a játszmáktól és produktív, mert mindkét fél érett és tudatos állapotban van.

Coachingban Alkalmazott TA

A coachingban a cél az, hogy a coach és a kliens Felnőtt-Felnőtt szinten kommunikáljanak, biztosítva, hogy a beszélgetés logikus, érzelmektől mentes, nem ítélkező és kölcsönösen előnyös legyen. Ha a kliens Gyermek állapotban van, a coachnak Felnőttként kell kezelnie őt, hogy elősegítse a felnőtt viselkedést és a pozitív változást.

Gyakran előfordul, hogy az interakciók eltérnek az F-F modelltől. Például, ha az egyik fél felnőttként viselkedik, míg a másik szülőként vagy gyermekként, a kommunikáció könnyen keresztezetté válhat. Ilyen helyzetekben a felnőtt fél felelősséget vállalhat a kommunikáció harmonizálásáért és a konfliktus megoldásáért.

TA Modellek és Kapcsolat a Pszichológiával

Általánosságban a tranzakcióanalízis (TA) modelljei négy kategóriába sorolhatók: Tranzakcióelemzés, Struktúraelemzés, Játszmaelemzés és Forgatókönyv-elemzés. A TA nagy része Freud, Jung és Adler pszichológiai modelljeihez és koncepcióihoz kapcsolható. Sok ilyen technika kiegészíti a Gestalt-terápiát, az NLP-t és a Pozitív Pszichológiát is.

A TA-ban számos kifejezés használatos, mint például életforgatókönyvek, játszmák és stroke-ok, amelyek specifikus értelemben vannak alkalmazva. Az életforgatókönyvek azok a döntések, amelyeket korán hozunk az életben arról, hogy mivé szeretnénk válni, és ezekhez ragaszkodunk. A stroke-ok azok az elismerések, amelyeket másoktól várunk, különösen a Szülő típusoktól. A játszmák ismétlődő viselkedések, amelyekkel valamilyen előnyt próbálunk elérni. Sajnos, ha mások nem támogatnak minket az életforgatókönyveinkben stroke-okkal, problémák adódhatnak. További magyarázatokat itt találhatunk

Etikai Kérdések & Lehetőségek

Bár a TA számos előnyt kínál a coachingban, a coachnak tudatosnak kell lennie, hogy ne térjen át a terápiás területre, mert ez etikai kérdéseket vethet fel. A múltbeli tapasztalatok feltárása helyett a coachingban a jelenre és a jövőre kell koncentrálni, kihasználva a TA technikák által kínált lehetőségeket a személyes és szakmai fejlődés érdekében.

A tranzakcióanalízis egy erőteljes eszköz lehet a coachingban, ha megfelelően alkalmazzák. Segíthet megérteni és javítani az emberi interakciókat, elősegítve a pozitív változást és a hatékony kommunikációt.

Kiss Csilla executive coach írása

 

Forrás & további információ:

https://coacharya.com/blog/using-transactional-analysis-in-coaching-methods/

https://medium.com/@NataliMorad/how-to-communicate-better-with-transactional-analysis-d0d32f9d50da 

https://www.businessballs.com/emotional-intelligence/transactional-analysis-eric-berne/

https://en.wikipedia.org/wiki/Transactional_analysis

https://affinitycentre.co.uk/transactional-analysis-theory-explained/

0 Tovább

Tranzakcióanalízis a coachingban - könyvajánló

Mindannyian tudunk példákat mondani a környezetünkből, ahol főnökünk, barátunk, ismerősünk olyan problémával küzd ami rendre visszatér az életébe, ő mégse tud túljutni rajta sehogy. Ilyenkor jön jól egy coach segítsége. Vagy egy jó könyvé, mint ailyen a Tranzakcióanalízis a coachingban Ulrich és Renate Dehnertől.

A most bemutatni kívánt könyv olyan alapvető kommunikációs és coaching technikák tárházát bocsátja rendelkezésünkre, amelyekre nem csupán vezetőként lehet szükségünk a mindennapi élet során, hanem akár szülőként is hasznosíthatjuk, vagy akkor is, ha csupán a kommunikációs képességeinket szeretnénk fejleszteni.

A könyv 3 énállapotot különböztet meg, ami megtalálható mindenki személyiségében, csupán más-más összetételben: ezek a gyerek, felnőtt és szülői énállapot. A gyermeki énállapotot olyan tulajdonságokkal ruházza fel, amik egy kis gyerekre jellemzőek, pl. humor, kiváncsiság, felszabadultság, alkalmazkodás, irányíthatóság. A gyermeki-én felelős az érzelmek megéléséért, ez velünkszületett énállapot, ebből fejlődik ki fél év körül a felnőtt énállapot, ami egy információkra kiváncsi, logikus, semleges és visszafogott személyiségrész, ezt használjuk a legtöbbet a mindennapok során.

A felnőtt énállapot, hasonlóan a harmadik, ún. szülői énállapothoz, neveltetés által jön létre. A szülői énállapot úgy fejlődik ki, hogy a szülők szabályokat és határokat állítanak fel a gyermek számára, aki idővel azonosul velük és elsajátítja azokat és beépíti a személyiségébe, azonban a szülők nem csak szabályoznak és irányítanak, hanem gondoskodnak is. Kialakulását befolyásolja a szülői szigor mértéke, hogy hagyták-e kiskorában próbálkozni, kísérletezgetni, felfedezni, így megtanult irányítani és kialakulhatott a irányító-szabályozó szülői én, vagy készen kapott információk áltak rendelkezésére, és csupán az azokhoz való alkalmazkodás volt a feladata, így az alkalmazkodó gyermeki énje erősödött meg.

A könyv továbbá megismertet az egogram és a pszichogram fogalmával, ami az énállapotok sajátos eloszlását mutatja be egy diagramban, a mindennapi életből vett példákkal megismertet több személyiségtípust főbb jellemzőikkel, hogyan kell őket kezeleni, mik motiválják őket,  hogyan kommunikáljunk velük, mik a kommunikáció szintjei és miért fontos, hogy más énállapotban lévő emberrel másképp kommunikáljunk,valamint, hogy egyáltalán hogyan kommunikálhatunk hatékonyan.
Szó esik továbbá az ún. sorskönyvekről is, amik egyfajta sémák, forgatókönyvek, amik automatikusan életbe lépnek, ha adott szituációba kerülünk. De vajon mindig a legmegfelelőbbet vesszük elő? Vagy esetleg lehet, hogy más módszert is ki kéne próbálnunk egy-egy probléma megoldásánál?

A sorskönyvekhez hozzá kapcsolódnak a gátló parancsok és az előírások, amik olyan mondatok, felszólítások, parancsok, amiket kiskorunktól fogva belénk nevelnek és tudatosan (vagy tudat alatt) ezek befolyásolják a teljesítményünket. Ilyen például a „légy tökéletes” vagy a „tégy erőfeszítést” előírás, de ilyen sorskönyv a „ne légy önmagad” vagy a „ne bízz” gátló parancs. Ezek olyan a szülőktől kapott (téves) berögződések, amik befolyásolják az életünket, miközben észre se vesszük őket működés közben. A „ne bízz!” gátló parancsot pl. azok a szülők nevelik bele a gyermekükbe, akik folyamat azt kommunikálják vele, hogy a világ veszélyes, az emberekben nem lehet megbízni, mindig csak saját magára számíthat az ember – így a gyermek felnőve bizalmatlan lesz az emberekkel szemben, ugyanis ezt tanulta a szüleitől is.

Hogy kinek ajánlanám? Elsősorban olyan nyitott gondolkodású coachoknak, akik kerültek már olyan helyzetbe, ahol kommunikációs problémáik adódtak, vagy csupán szélesíteni szeretnék a látókörüket. Ez egy könnyed, olvasmányos, mégis tanúlságos kötet, ami hasznos lehet a coachok mellett vezetőknek, beosztottaknak, vagy bárkinek, akinek munkahelyi konfliktusa alakult ki, vagy meg szeretné előzni azt.

Szkróbó Tamás business coach gyakornok írása

0 Tovább

Proaktív coaching

blogavatar

A Pro Bona Coaching & Training Center blogja. Hírek és érdekességek a coaching hazai és nemzetközi világából. Témánk az üzleti és életvezetési fejlesztés, melyet színes tippekkel és megközelítésekkel szeretnénk közel hozni az olvasóinkhoz.

Címkefelhő

coaching (216),coach (208),szakirodalom (38),célkitűzés (28),motiváció (28),önismeret (26),life coaching (22),technikák (21),kreativitás (14),proaktivitás (14),változás (14),boldogság (14),vezetés (14),stresszkezelés (11),business coaching (10),önbecsülés (9),karrier (9),önbizalom (9),időbeosztás (8),siker (8),átkeretezés (7),párkapcsolat (7),tudatosság (7),együttműködés (7),értékesítés (6),pozitív pszichológia (6),interjú (5),felelősség (5),tánc (5),nők helyzete (5),kommunikáció (4),fogyás (4),reziliencia (4),férfiak helyzete (4),elismerés (4),asszertivitás (4),elégedettség (4),értő figyelem (4),oktatás (4),kérdezéstechnika (4),túra coaching (4),pszichológia (4),bátorság (3),stressz (3),mese (3),kultúra (3),Itt és Most (3),szabadság (3),testbeszéd (3),reframing (3),irányítás (2),rugalmasság (2),kritika (2),Martin Wehrle (2),bizalom (2),játék (2),megismerés (2),szinergia (2),önérvényesítés (2),Edward de Bono (2),életciklus (2),csend (2),álom (2),pénz (2),mozgás (2),ROI (2),egyensúly (2),életmód (2),multi (2),tanácsadás (2),iskola (2),művészetterápia (2),érzelmi intelligencia (2),érzékenység (2),vállalat (2),tervezés (2),ítélkezés (2),alkalmazkodás (2),tranzakcióanalízis (2),praxis (2),Appreciative Inquiry (1),őszinteség (1),optimizmus (1),edzés (1),akaraterő (1),vállalat (1),szeretet (1),sport (1),SMART (1),szokás (1),munka (1),szuperérzékenység (1),anyaszerep (1),társaság (1),MBO (1),depresszió (1),intelligencia (1),erősség (1),teljesség (1),gyerek (1),szervezetfejlesztés (1),érzékenyítés (1),munkahely (1),TA (1),helyzetfüggő vezetés (1),szülő (1),flow (1),érzelmek (1),család (1),caoaching (1),jövő (1),bántalmazás (1),a coaching hatása (1),tanulás (1),akarat (1),én-erő (1),átirányítás (1),kamasz-szülő (1),coachcoaching (1),fogadalmak (1),megbocsátás (1),y generáció (1),divat (1),önzetlenség (1),nagylelkűség (1),áramlás (1),önállóság (1),függetlenség (1),ügyfél (1),karizma (1),játszmák (1),Gordon (1),megértés (1),belső logika (1),egyenjogúság (1),tréning (1),empátia (1),irigység (1),ügyfélszerzés (1),fluencia (1),önértékelés (1),megbecsülés (1),előrelátás (1),fair play (1),méltányosság (1),introvertált (1),etika (1),delegálás (1),metafora (1),önkéntesség (1),orvos (1),edző (1),hős (1),dicséret (1),beteg (1),tárgyalástechnika (1),személyiség (1),kitartás (1),Toastmasters (1),metakommunikáció (1),interkulturális (1),életvezetés (1),kifogás (1),fejlesztés (1),böjt (1),élet (1),cselekvés (1),Csikszentmihalyi Mihaly (1),életszerepek (1),Szentgyörgyi Romeo (1),Kiyosaki (1),FISH! (1),Fontos és Sürgős (1)

Feedek