Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Gondolatok a coaching szolgáltatás értékesítéséről

  1. rész

A coaching és az értékesítés néhány tekintetben igen hasonlóak. A két szakma, ha nem is édestestvér, de nagyon közeli rokonságban áll egymással. Hiszen a személyes értékesítés alapjai is az ügyfél helyzetének feltárása, a kérdezéstechnika, az értő figyelem és társai. Az értékesítő ugyanúgy megoldást keres az ügyfél számára, mint a coach. A szükséges attitűd, vagyis a másik helyzetére való érzékenység, nyitottság és proaktivitás gyakorlatilag ugyanaz. Abban van csupán különbség, hogy míg a coach a megoldást az ügyfélből varázsolja elő, addig az értékesítő a termékeivel és a szolgáltatásaival nyújt segítséget a vevője számára.

Hit és önbizalom

A proaktív coaching alapelemei többek között a pozitív pszichológia, a hit és a jövőbe vetett bizalom. Ugyanezen erények birtokában értékesítheted a szolgáltatásaidat, hiszen ki más hihetne jobban abban, hogy mások segítségére lehetsz, mint te magad. Az egészséges magabiztosság és a pozitív jövőkép olyan kisugárzást biztosít, ami önbeteljesítő jóslatként hozza el hozzád az érdeklődő ügyfeleket, akik közül sokan meg is veszik majd a szolgáltatásaidat. Ha valakinek, akkor neked nem kell elmondanom, hogy a hit és az önbizalom fejleszthető.

coach coaching értékesítés

Kérdezni jól tudsz, használd az értékesítéshez is!

Az ügyfelek saját elhatározásból hívják fel a coachot. Ők azok az emberek, akik tudatában vannak a problémájuknak, és megoldást keresnek az élethelyzetükre. Azért hívnak fel, mert segítséget várnak tőled. Ahhoz, hogy annyi ügyfeled legyen, amennyit szeretnél, azt kell elérned, hogy sokan érezzék úgy, hogy szükség van rád. A helyzetük megoldására vágyó embereket kell keresned, majd ki kell billentened őket a komfortzónájukból annak érdekében, hogy eljöjjenek a coaching ülésre.Tudom, hogy kezdetben ez nem olyan könnyű, mert nem állhatsz ki a fő térre, hogy: „Hahó, kinek van itt problémája, kérem szépen, mert xxxxx Ft-os ülésenkénti díjért bárkinek segítek!” De nem is nehéz, mert nyitott ember lévén bizonyára könnyen szóba állsz bárhol, bárkivel.

coach coaching értékesítés

Tételezzük fel, hogy másfél órát utazol egy vonaton. Ha csak nem temetkezik a mobiljába vagy egy könyvbe az utastársad, akkor egyszerűen válhatsz egy kedvesen és tapintatosan érdeklődő valakivé, aki a kérdezéstechnika és az értő figyelem erejét használva előhozza a megoldandó élethelyzeteket. A kérdések során néhány coaching technikát alkalmazva megdolgoztathatod egy picit, ami által ráérezhet arra, hogy te vagy az ő embere. A csillagok megfelelő állása esetén elmondhatod, hogy te éppen ilyen esetekben tudsz segíteni. Ha ez így van, akkor a coaching lényegének ismertetése részben abból áll, hogy rávilágítasz arra, hogy most is éppen az történik, mint ami a coaching folyamat során szokott. Aztán tarthatsz egy rövid ismertetést. Minél nagyobb a mini coaching során az ügyfél „AHA” élménye, annál nagyobb az esély, hogy a bizalmába fogad, elkéri a névjegyedet, és később felhív téged. 

Ne értékesíts, megoldást adj!

A jó értékesítő nem elad, hanem értéket teremt. Összekapcsolja az igényeket a megoldásokkal. Működése során nem lehet észrevenni, hogy elad, mert valójában nem is akar eladni. Azt szeretné, hogy megoldást vásároljanak tőle. Tudatában van a munkája értékének, és tudja, hogy csak annyi a dolga, hogy megfelelő helyzetet teremtsen a „vásárláshoz”. Ez nem más, mint az ügyfél kimozdítása a komfortzónájából, aminek hatására – megfelelő fizetőképesség esetén – segítséget fog kérni. Nem baj, ha itt és most nem lesz „üzlet”. Nem az a cél, hogy ezekben az estekben ügyfelet szerezz, hanem az, hogy sok olyan helyzetet hozz létre, amiből kiderül, hogy segíthetsz.

coach coaching értékesítés

Soha nem szabad nyomulni, mert az ellenállást és bizalmatlanságot eredményez. Tudom, nehéz megállni, ha még kevés ügyfeled van, de ne csak tudd, hanem érezd is, hogy az ügyfélkör kialakítása időt vesz igénybe, nem megy egyik napról a másikra. Eljön majd az idő, amikor kézről kézre jár a telefonszámod, és hobbiként tekintsz majd arra, hogy megoldandó élethelyzeteket keress például a vonaton.

Ugyanakkor, ha határozottan úgy érzed, hogy a másik vevő a megoldásodra, akkor kérdezz rá nyugodtan, hogy kéri-e a segítségedet. Abból fogod észrevenni, hogy hajlik rá, hogy elkezd egyre több gyakorlati részletről beszélni. Milyen hasonló ügyfeleid voltak? Hol van az irodád, mikor tartod az üléseket? Stb. Némi tapasztalat után érezni fogod, hogy valódi érdeklődő áll előtted vagy sem. Ha igen, akkor a rákérdezés legyen konkrét, határozott („Szeretné, hogy segítsek?”). Ha még nem vagy biztos a dolgodban, akkor inkább kérdezz tovább, vagy pedig teszteld a vásárlási szándékát:  „Mit gondol, segíthet Önnek egy ilyen professzionális beszélgetés sorozat?” Azonban mindenképpen jobb, ha addig kérdezed a helyzetről, amíg nem vagy biztos a dolgodban, vagy pedig ő maga nem kéri a segítségedet.

Legyél konkrét, amennyire csak lehet!

Ha felmerül a kérdés, hogy hány ülésből áll majd a folyamat, akkor elbizonytalanító lehet, ha csupán azt mondod, hogy 4-10 ülésre lehet számítani, és a pontos szám a körülményektől függ. Ehelyett célszerűbb azt mondanod, hogy ilyen esetekben kb. három hónap alatt érjük el a célt, az ülések száma helyzetfüggő. Nem mondtál ülésszámot, mégis adtál egy határozott választ.

Keress minél több segítőt!

Minél több segítőd van, annál jobb. Segítőd lehet mindenki, aki szívesen tovább adja a névjegyedet, amikor olyan helyzeteket lát, ahol a te segítséged szóba jöhet. Szinte mindegy, hogy neked akar segíteni vagy éppen a leendő coachee-nak. Az a fontos, hogy összehozzon benneteket. Ehhez az kell, hogy - szintén kérdésekkel – megismerd a motivációját, és megnyomd a nyomógombját, aminek hatására mindig cselekedni fog, amikor kell. A motivációja lehet önzetlen segítségnyújtás, lehet, hogy az önbecsülését növeli ezzel, lehet, hogy egy indirekt  üzleti érdek vezeti, lehet bármi. A lényeg, hogy ha tudatosítod benne, hogy miért jó neki, akkor nagyobb eséllyel adja tovább a névjegyedet.

coach coaching értékesítés

Ha ez megvan, akkor már csak el kell mondanod, hogy mi a coaching, milyen esetekben hatásos. Hagyj nála névjegyet és ismertetőt is. A segítőiddel mindenképpen tartsd a kapcsolatot, hívd fel a névnapján, írj neki néha egy érdeklődő e-mailt, ugorj be hozzá időnként. Ezek az alkalmak 90%-ban róla szóljanak, amit a többségük ajánlásokkal fog meghálálni. Lehet, hogy kezdetben idegennek érzed majd, hogy „érdekből” ápolj kapcsolatokat, de egy idő után természetessé válik, és néhány emberi kapcsolattal gazdagabb leszel.

Mondj egy árat, és a szemed se rebbenjen!

A segítőknek nem kell feltétlenül árat mondanod. Az ő dolga, hogy ajánljon téged, te pedig majd telefonon – annak szűkebb keretei között, de lényegében ugyanúgy, mint a vonaton – megkérdezed, hogy miben segíthetsz. Ha segítő közvetítése útján hív fel valaki, akkor biztos, hogy van problémája. Neked már csak az a dolgod, hogy kibillentsd a komfortzónájából, amivel eléred, hogy eljöjjön az első ülésre. Az árakat illetően ne legyél szégyellős: inkább közelíts a piaci ártartomány felső határhoz, mint az alsóhoz, és mindig ugyanazt a díjat mondd. Lehet, hogy megmentesz egy házasságot, megoldasz egy kiégési problémát, de lehet bármi más élethelyzet is, amiben segítesz.

coach coaching értékesítés

Nem tudok olyan coaching helyzetről, ami ne érné meg azt a néhány százezer forintot, amibe egy ülés sorozat kerül.  Más kérdés, hogyha a vevő nem tudja megfizetni. Ez azonban nem a te problémád, hanem az övé. Ilyenkor lépj tovább.  Akkor se adj kedvezményt, ha kezdő vagy! Egyrészt az ügyfél nem tud erről, másrészt felelős vizsgáztatók már meggyőződtek arról, hogy elég jó coach vagy. Ne vágd magad alatt a fát azzal, hogy kezdőnek nyilvánítod magadat! Mit szólnál ahhoz a műtőasztalon, ha sebész jelezné, hogy ez az első önálló műtétje? Egy esetben tartom elfogadhatónak a kedvezményt: ha azzal azonos értéket kapsz cserébe. De ingyen semmi esetre se adj engedményt, mert azzal a saját munkád értékét csökkented. Ha pedig eljutottunk idáig, akkor lépj vissza ahhoz a mondathoz, amely így kezdődik: „Lehet, hogy megmentesz egy házasságot…”

Összefoglalás

Minél jobban hiszel önmagadban és abban, hogy igény van a szolgáltatásodra, annál gyorsabban épül ki az ügyfélköröd. Persze, ha csak te tudsz róla, akkor hiába vársz a jelentkezőkre. Ezért kitartóan és tudatosan vevőjelölteket kell és segítőket kell keresned a coach tudásod felhasználásával. Minden képességgel rendelkezel, ami hozzásegít ehhez. Nem szabad túl rámenősnek lenned, és megoldást kell nyújtanod a coaching értékesítése helyett. Te tudod, hogyan működik az, amikor a másik jön rá arra, hogy mit kell tennie, és tudod, hogy értékes, amit csinálsz. Ez a lényeg.

Kétrészes cikkem első részében foglalkoztam a coaching értékesítési folyamat néhány fontos elemével, de nem tértem ki egy rendkívül fontos tényezőre, ami ahhoz szükséges, hogy könnyedén eladd magad. Nem volt szó az értékesítés azon technikai elemeiről sem, melyek befektetés nélkül könnyedén megvalósíthatók. Mindezekről a második részben írok majd.

Magda Attila

tréner, life coach

www.magdaattila.hu

0 Tovább

Csönd!!!

Szóval…

… ugyebár a szövegben is zavaró a csönd? Hát még az életben… Napjaink pörgős életében nem vagyunk hozzászokva, nem tudunk vele mit kezdeni, ezért aztán sokszor kerüljük is, pedig a csönd, akár a külső, akár a belső csönd sokszor segíthet a stressz csökkentésében, a nyugiban.

Furcsa dolog a csönd, mert félünk tőle… ha megnézzük a nyelvet, akkor olyan, mint “vészterhes csend”, “síri csend” kifejezések okozzák azt, hogy valahogy tartunk a csendtől. A csend pedig lehet jó is… két féle csendet különböztethetünk meg, a belső és a külső csendet.

A külső csendet a coaching beszélgetések során is jól lehet használni, egy pici csend a coacheeban lehetőséget ad a válasz végiggondolására, miközben a csend a némiképp kényszerítő hatással is van a válaszadásra. Érdemes kipróbálni, hogy ki hogyan reagál a külső csendre. Saját emlékem, hogy Tapolcán egy barlangban éltem meg életem egyik legérdekesebb csend élményét… ahol valóban tökéletes csend volt, nem szűrődött be a külvilág semmilyen zaja… és az agyam úgy reagált a teljesen ingermentes környezetre, hogy kikapcsolt, és elaludtam… azt hiszem az a fél óra alvás, ott a barlangban hatékonyabb volt, mint máskor 8-10 óra alvás szokott.

A belső csend egy másik téma, amely mindenkinél másképp működik. A belső csend tulajdonképpen a lényegtelen dolgok elengedése, az itt és mostra fókuszálás, a célok jó meghatározása. Ilyenkor az ember nem pörgeti az agyában a mozit, a mókuskerék nem pörög, hogy mi lenne, ha?, mi lesz holnap?, és ilyenek, hanem az ember végzi a feladatát, és halad a részcéljai, céljai elérése felé. Az ilyen állapot elérését mentálisan a coaching nagyban tudja segíteni. A célok jó megfogalmazása, részcélokra bontása, és akciók kidolgozása a napi stressz szintjét szinte automatikusan csökkenti.

Szóval, ne féljünk a csendtől, keressük a lehetőséget a belső és külső csend megélésére.

Molnár Zsolt business coach írása

0 Tovább

Szabadság, boldogság.... két kósza tünemény

Az én Apám újságíró szeretett volna lenni, bejárni a nagy világot. Látni idegen tájakat, városokat...megismerni más kultúrákat, és mindent leírni, lerajzolni, megfesteni, átadni mindenkinek aki nyitott rá!

Sajnos nem tehette, az Ő korában nem volt szabad utazni, az Ő idejében szakma kellett, gyorsan kétkezi munka amelyből meg lehet élni, eltartani a családot.

Azt gondolnánk szegény ember, milyen boldogtalan, szárnyaszegett életre kényszerült, pedig határtalan szabadság volt a kezében...

Beutazta a világot, és nem kellett hozzá vonatra szállnia, elég volt a tudásszomj, az elme szabadsága, a lélek szárnyalása, a tehetsége, hogy képeket láttasson akkor is ha repülőgép helyett a képzelet szárnyán szállt, és szálltunk vele mind akik szerettük...

A boldogság, a szabadság két múlandó, kósza tünemény, megfoghatatlan..., s mi mégis görcsösen meg akarjuk ragadni, mindannyian úgy, de úgy vágyunk rá....csak legtöbbször nem jó helyen keressük.

Azt hisszük akkor lesz a miénk, ha mindent jól csinálunk. Mindent megszerzünk amire szükségünk van. Megtaláljuk a szerelmet, jól keresünk, sikeresek leszünk, kivívjuk mások elismerését, szép házban élünk, csodás gyermekeket nevelünk, szuper a szexuális életünk, és még sorolhatnám... Mégis valami mindig elromlik, és a hőn áhított kósza tünemény újra, és újra kisiklik a kezünk közül....

A gyermekeim egyik kedvenc meséje a Trollok. A legfontosabb tanulsága ennek a mesének, hogy „a boldogságot nem kell megenni, vagy meginni, mert az ott van bennünk, csak kell valaki aki segít megtalálni”

Én azt hiszem a szabadság is önmagunkban keresendő, ott van mindenkiben, csak fel kellene ismernünk! A szabadság is akár a boldogság egyénre szabott, személyes dolog. Ahogy egyedi és megismételhetetlen lény minden egyes ember, a benne rejlő szabadság is az. Mindenkié más, akárcsak az ujjlenyomatunk, és mindenkinek mást jelent.

Nekem hihetetlen felszabaditó élményt, kifogyhatatlan örömforrást biztosít az az egyszerű képességem, hogy észre veszem a szépet. Mindig mindenhol, mindenkiben és mindenben meglátom akkor is, mikor épp úgy érzem darabokra hullik az életem, és nem látom a kiutat.

coach coaching life coaching boldogság szabadság

De meglátom a csodát akár egyetlen esőcseppben..., és ez felszabadít, mert jogom van örülni neki akkor is, ha épp összedől a világ!

De óriási szabadság az is, ha az ember megengedi magának, hogy hibázzon, ha elhiszi, hogy attól, hogy nem hibátlan, még nem rossz, csak emberi. Az én egyik kedvenc mesém a Robinson család titka, mert arra tanít, hogy ünnepeljük meg a kudarcainkat és tanuljunk belőlük, mert legjobban ezek visznek előre. Na, ez olyasvalami ami igazán szárnyakat ad!

Ha felismerjük a tehetséget önmagunkban, és megérezzük a fejlődés lehetőségét, mikor bizonyossá válik számunkra, hogy csak idő és kitartás kérdése, hogy ledönthessük saját korlátjainkat...így is szárnyakat növeszthetünk...

De ha csak annyit meg tudunk tenni egy-egy nehéz helyzetben, hogy felállunk az asztal tetejére és onnan is körbe nézünk, mint a Holt költők társasága című filmben...... Vagy ha megengedjük magunknak, hogy a látszólag lehetetlen lehetőségeket is megfontoljuk, ha őszinték tudunk lenni magunkhoz, ha hiszünk abban, hogy a gondolataink csak a mieink, és mi dönthetjük el, hogy megosztjuk, vagy megtartjuk magunknak őket, ez már óriási szabadság!

És hozhatnék még számtalan példát, mert a szabadság, a boldogság....e két kósza tünemény mindenki számára elérhető, a hozzájuk vezető eszközök olyan sokszínűek, mint mi emberek. A lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen, ha jó helyen keresünk...

Hiszem, hogy ott van mindenkiben, csak kell valaki aki segít megtalálni...

Nagy-Bana Helga life coach írása

0 Tovább

A Life Coaching megítélése és haszna a XXI. sz.-i Magyarországon

Tisztelt Olvasóm, Hölgyem, Uram, Coach kollégiám, Coaching iránt érdeklődők! A tapasztalatom azt mutatja, hogy míg Ausztriában, ha valakinek azt mondom, hogy Life Coach vagyok, azonnal tudja, miről van szó. Ellenben Magyarországon az esetek többségében el kell magyaráznom, mi is ez a szakma, módszer, hivatás valójában. Ezért szeretném most a témát körül járni, és egy Coaching témájú cikkben összefoglalni. Ehhez néhány kedves volt kliensem segítségét kértem, akiknek ezúton is köszönöm a közreműködést. A Coaching folyamat végeztével megkértem őket arra, hogy válaszoljanak írásban néhány kérdésre a témával kapcsolatban. Ezeket a válaszokat is felhasználva, szeretném bemutatni azt, hogy mi a Life Coaching; milyen esetekben alkalmazható; milyen azok között a laikusok, nem szakmabeliek között a megítélése, akik használták; valamint mennyire eredményre vezető. Legyen ez az írás laikusoknak útmutató a témában, szakmabelieknek pedig igazolás hivatásunk és módszerünk eredményességéről, használhatóságáról, és létjogosultságáról!

Mi a Life Coaching, mit csinál a Life Coach?

Az ehhez kapcsolódó kérdések a kérdőívben a következők voltak: „Fogalmazd meg kérlek saját szavaiddal, mi az amit én csinálok?”, és „Fogalmazd meg saját szavaiddal: ki az a Life Coach?”

A válaszok ezek, és ehhez hasonlók voltak: „Gyógyító”, „Lelki tréner”, „Pszichológus”, „Diploma nélküli pszichológus”, „Mentor”, „Megláttatod velem a dolgok jobb / pozitívabb oldalát.”, „Megfelelő mederbe tereled az embert.”

Látható, hogy több rokon szakma került megnevezésre. Ez azért van, mert a fent említett szakmák bizonyos vonásait, jellemzőit valóban tartalmazza a Coaching.

Gyógyító abban az értelemben, hogy javítja a kliens életminőségét. Fontos megemlíteni viszont, hogy betegségeket nem kezel, lelkileg egészséges emberekkel dolgozik, célzottan nem gyógyít sem neurózist, sem pedig pszichózist. A Life Coaching célja egy adott probléma megoldása – valamint annak megfogalmazása, hogy mi is a probléma -, emellett a személyiség célzott fejlesztése, általános pozitív lelkiállapot előteremtése, az önismeret és érzelmi intelligencia fejlesztése, az adott probléma megoldásához támogatás biztosítása, az adott helyzet több nézőpontból történő megvilágítása. Ha ezeket alapul vesszük, akkor közvetve megszüntethet akár pszichoszomatikus és lelki tüneteket is bizonyos neurotikus betegségek (pl. depresszió, pánikbetegség, kényszerneurózis, fóbiák, szorongásos neurózis) esetén, viszont a neurózis gyökeréig sosem vezethet, így nem kezelheti. Nem is lehet ez soha a Coaching célja.

Az egyik legjobb megfogalmazás a lelki tréner. A Coach tükörfordításban edzőt jelent. Ez közelebb áll a valósághoz, mint a manapság használatos fordítása: életvezetési tanácsadó. A Coach közvetlenül nem ad tanácsot. Nem az történik a Coaching során, hogy a kliens felsorolja a problémáit, a szakember pedig elmondja, hogy ezt és ezt kell tennie. A Coaching során több oldalról járjuk körül a problémát, új nézőpontokat hozunk elő. Megfogalmazzuk a célokat, és megkeressük a megoldást, valamint kap a kliens fejlesztő feladatokat is. Az ülés során a kliens aktivitása megegyezik a Coach-éval. Az igazi változás a tettek színterén jön létre, az ülések között, a valódi életben. Ha az ülések között nem cselekszik a kliens, nem is fog változni semmi. A 60 perces beszélgetések eredményeit, a beszélgetéseken tapasztalt érzéseket, és elindult gondolatokat a kliensnek át kell ültetnie a gyakorlatba. Ez pedig áldozatos és kőkemény munka. A Life Coaching ülések során meghatározott, és a találkozások között végre hajtott kemény, tudatos, áldozatos lelki, valamint cselekvésben megnyilvánuló munka az, ami a változást hozza.

A pszichológus megfogalmazás is fedi a valóságnak egy részét. Először vegyük számba a különbségeket, majd pedig rátérek a hasonlóságokra. A pszichológus valamely egyetem bölcsésztudományi szakán szerzett egyetemi diplomát, majd pedig szakvizsgákat tett, mellyel klinikai pszichológus, pszichoterapeuta, illetve választása szerint egyéb szakág tudományát sajátíthatja el, címét szerezheti meg. Végzettsége szerint gyógyíthat akár neurotikus, pszichotikus megbetegedéseket is. A Life Coach valamely felnőttképzési intézmény képzésén szerzett végzettséget, elméleti és gyakorlati tudást szerezve. Elsajátította a Life Coaching módszertanát, rendelkezik továbbá pszichológiai, szociológiai ismeretekkel. Például a pszichoanalitikus pszichoterapeuta a terápia során sok esetben visszavezet a gyökerekig, időben és érzelmekben egyaránt. Ezzel szemben a Coaching a múltat csak a megértés szintjéig vizsgálja, de szigorúan a jelenre és a jövőre koncentrál.  Sok esetben a pszichológus is Coachingot használ, amennyiben ismeri az eszközeit. Hasonlóság, hogy mindkét segítő szakember – amennyiben valóban hivatásának tekinti, és eltökélt – nagy tudással rendelkezik a lélektan területén. Végzettségük után folyamatosan képzik magukat. Céljuk a probléma megoldása, a kliens lelkiállapotának, életminőségének és kapcsolatainak javítása. Módszereik –mely számtalan lehet, mind a pszichológia, mind a Coaching területén- alkalmazásával a kliens mellett állnak, és támogatják, fejlesztik őt.

A mentor megfogalmazással kapcsolatban elsőként leszögezem, hogy a Coaching nem mentoring. A mentor utat mutat, tanácsot ad. Ami ennek a megfogalmazásnak a létjogosultságát fenntartja, az, hogy a Coach kérdéseivel, alkalmazott technikáival előhozza a kliensből a változtatáshoz szükséges új meglátásokat, fejlődést. Fontos szó itt a változtatás. A Coaching egyik legfontosabb alapfeltétele a kliens részéről a változtatni akarás. E nélkül ugyanis hasztalan. Ha valaki azt várja, hogy más –a Coach – oldja meg a problémáját, akkor az nem vezet célra. Visszatérve tehát, mivel a Coaching folyamat beszélgetései előhozzák a kliens új meglátásait, és fejlődését elősegítik, közvetve megmutatja az utat. Ennek az útnak a felismerése viszont a kliens tudatában merül fel, és nem közvetlenül a Coachtól származik. Az új megoldások, nézőpontok, és a fejlődés a kliensben van, csak épp nem ismeri. A Coach ezt hozza felszínre.

A coach „megláttatja a dolgok jobb, pozitívabb oldalát” és „megfelelő mederbe tereli az embert”. Fontos mondatok ezek, mivel a Coaching talán két legfontosabb jellemzőjét tárják elénk. Egyik alaptétel az, hogy a kliensben van a megoldás, csak még nem ismeri. Ennek felszínre hozásához szükséges, hogy több nézőpontból meglássa az adott helyzetet. Ún. átkeretezéssel a Coach megláttatja kliensével a dolgok jobb, pozitívabb oldalát, így el tud indulni addig ismeretlen utakon is, mely a megoldáshoz vezet. El is érkeztünk a másik mondathoz, ami a megfelelő mederbe való terelés. Ha a kliens képes a helyzetet másként szemlélni, hiedelmeit és feltételezéseit lebontani, akkor az az egész szituációra kihat, és létre jön a cselekvésbeli változás is. Az élete új mederben kezd folyni. Ez utóbbi elgondolás az alapja a kognitív viselkedésterápiának is, mely szoros rokonságban áll a Coachinggal.

Ezek alapján szeretném kijelenteni a Life Coaching átfogó értelmezését: Olyan, pszichoterápiához hasonló, de nem pszichoterápiás folyamat a Life Coach és a kliens / kliensek részvételével, melynek célja a kliens adott, megfogalmazott és körülhatárolt életbeli problémájának körüljárása, ezzel kapcsolatos céljának strukturált megfogalmazása és megvalósítása, erre megoldás keresése és gyakorlatba való átültetése, a kliens általános lelkiállapotának pozitívvá tétele, személyiségének, önismeretének fejlesztése, életminőségének javítása. Heti – kétheti, általában 60 perces beszélgetésekből, és a beszélgetések között történő, kliens részéről, a Coachal egyeztetett cselekvésekből, változtatásokból áll, időtartama néhány héttől néhány hónapig terjed.

Milyen esetekben alkalmazható?

A Life Coaching szinte minden, élet során felmerülő probléma megoldásában segítség lehet, néhány kritérium azonban akad. Fontos, hogy a kliensnek legyen egy adott problémája, melyen változtatni akar, illetve mentálisan egészséges és cselekvőképes legyen. A Coaching mindenkori célja megérteni a problémát a jelenben, és megoldást találni a jövőre vonatkoztatva. A múlt feldolgozása csak részlegesen történik, olyan mértékben, hogy az lehetővé tegye a változást.

A leggyakoribb felmerülő problémákat szeretném itt felsorolni, melyekre megoldást nyújt a Life Coaching:

  • Párkapcsolat / házasság javítása
  • Munkahelyi problémák
  • Pályaorientációs problémák
  • Szülő – gyermek / kamasz viszony javítása
  • Családi kapcsolatok javítása, problémák megoldása
  • Munkahelyváltás
  • Érzelmi problémák megoldása, lelkiállapot pozitívvá tétele
  • Motiváció visszaszerzése
  • Célok megvalósítása, hatékonyság növelése az élet bármely területén
  • Burn-out szindróma, kiégés kezelése
  • Munka-magánélet egyensúly kialakítása
  • Céltalanság megszüntetése, célok kitűzése
  • Tinédzserek problémáinak megoldása
  • Döntésképtelenség esetén a legjobb opció megtalálása
  • Általános pozitív lelkiállapot teremtése, boldog élet megtalálása
  • Stresszkezelés
  • Konfliktuskezelés
  • Önismeret, önbizalom növelése
  • Időgazdálkodás, életszervezés
  • Pozitív tulajdonságok felismerése és kiaknázása

A teljesség igénye nélkül, ezek, és hasonló problémák megoldására alkalmazható a Life Coaching.

A Life Coaching megítélése, eredményei

Ennek a témának az ismertetésénél ismét a kérdőív válaszaihoz nyúlnék, hiszen így lehetséges a leghitelesebben és legsokrétűbben bemutatnom a Life Coaching eredményességét.

Az ehhez kapcsolódó kérdéseim a következők voltak: „Miben segítettem neked? Miben változott az életed?” és „Miért volt leghasznosabb számodra a Life Coaching? Mikkel gazdagodtál?”

A válaszok a következők:

  • „Segítesz jobb embert varázsolni belőlem.”
  • „A jó kérdések miatt megtaláltam a válaszokat magamban.”
  • „Bennem keringő válaszokkal gazdagodtam.”
  • „Egyik napról a másikra felmentem a netre állásokat nézegetni. A változás már megkezdődött, mert próbaidős vagyok egy cégnél.”
  • „Más szemszögből való meglátással gazdagodtam.”
  • „A nehézségeket, problémákat könnyebb megoldani.”
  • „Egy adott problémát külső szemmel is tudok nézni, nem csak elszenvedni.”
  • „A hozzáállásom pozitívabb.”
  • „A világ kevésbé tűnik rossznak.”
  • „Tudom már, hogy mindenért keményen küzdeni kell.”

Úgy vélem, ezek a válaszok bizonyítják a Life Coaching fogalmánál általam bemutatott szempontokat, a módszer létjogosultságát és hatékonyságát.

A személyiség és a viselkedés pozitív irányba fejlődik, „jobb embert varázsol” a Coach klienséből. A személyiség struktúrája megmarad, ennek átformálása a pszichoanalízis feladata. A Coaching kiaknázza a meglévő pozitív tulajdonságokat, ezekre épít.

A kliens megtalálja a válaszokat magában. Ez igazolja a Coaching alapfeltevését, miszerint a megoldás a kliensben van, csak eddig elkerülte a tudatát.

Volt egy kedves kliensem, aki váltani akart a munkában, de fogalma sem volt, hogy tudna kiszakadni a korábbi közegből, illetve a munkahelyéről, és egészen másba fogni. Egyszer járt nálam, majd pedig a néhány héttel később küldött kérdőívemre írta a fent olvasható negyedik választ. A változás megkezdődött a beszélgetésünk után: érzelmi, gondolatbeli változások történtek a beszélgetés alatt, mely az utána következett hetekben cselekvésbeli, majd életbeli változásokat is hozott, a kliens elérte egész életét megváltoztató célját.

A „más szemszögből való meglátás igazolja a Life Coaching folyamán történő nézőpontváltás, átkeretezés sikerességét.

A hozzáállás pozitívabb, nem szenvedő alany a kliens többé, a világot nem látja olyan rossznak, meg tud küzdeni egyedül is a problémákkal, és tudja azt, hogy mindenért tenni kell. Ezek mind olyan eredmények, melyek miatt a Coaching feltevései és módszerei bizonyítást nyernek. Majdhogynem egyedülálló módszer, amennyiben azt is figyelembe vesszük, hogy a személyiség mély átstrukturálása és évekig tartó terápia nélkül képes elérni a fent leírt célokat.

Kedves Olvasóm, köszönöm, hogy időt szántál írásomra, remélem hiteles és értékes információkkal gazdagodtál!

Ha tetszett, csatlakozz közösségemhez, lájkold a facebook oldalamat (www.facebook.com/nagydavidlifecoach)!

Nagy Dávid
Life Coach - Életvezetési tanácsadó
www.legyelboldog.hu
www.facebook.com/nagydavidlifecoach

0 Tovább

Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv- Az életre szóló szeretet titka

A múlt héten részt vettem Gary Chapman: Az 5 szeretetnyelv- Az életre szóló szeretet titka című előadásán. Ez az az elmélet, melyre alapozva a világhírű párterapeuta emberi kapcsolatok (és itt nem csak a házasságra kell gondolni, de szülő-gyermek kapcsolatok, testvér-testvér kapcsolatok stb. ) tízezreit javította meg, hozta rendbe, mentette meg.

Mivel coaching során is többször előkerül az 5 szeretetnyelv elmélete, az ügyfelek abszolút nyitottak rá és elsajátítva azt sikerekről számolnak be, ezért álljon itt most pár gondolat az előadásról. Kissé szubjektíven, a friss élménytől még áthatva.
Merthogy tényleg csodás élmény élőben hallgatni és látni azt, akinek a tanításait "használja" az ember mind munkája, mind magánélete során.

És a legcsodásabb benne talán az, hogy az 5 szeretetnyelv esetén nem kell ám semmi nagy hókuszpókuszra gondolni, sőt, azt hiszem, a dolog lényege pont az egyszerűségében rejlik!
Gary Chapman amellett, hogy kiváló szakember, szellemes előadó is, sok-sok életből merített példával, történettel támasztotta alá elméletét.

Nem hiszem, hogy véletlen volt magyarországi látogatása alatt a teltház és a ráadás előadás (szintén teltházzal...). Láttam videót a közönségtalálkozóról is és, kígyózó sorokat dedikálásra várva.
Ez az ember nagyon rájött valamire!

Miről is szól az öt szeretetnyelv elmélete?

Gary Chapman abból indult ki, hogy a szerelem, mint bizsergés és mint érzelmi megszállottság bizonyosan alábbhagy körülbelül két év kapcsolatban élés után. Ekkor leszállunk a földre a rózsaszín fellegek közül és meglátjuk a másik gyengeségeit, hibáit is és itt jönnek elő azok a nehézségek, konfliktusok, amelyeket ha nem kezelünk megfelelően, sajnos könnyen a kapcsolat végét jelenthetik.
Ha azonban mindig a szerelem, a bizsergés után mennénk, akkor számtalan kapcsolatunk is lehetne akár életünk során és nyilván nem ez a cél, hanem az, hogy az a kapcsolat, amiben éppen vagyunk, igenis MŰKÖDŐKÉPES LEGYEN.

Chapman elmélete szerint ezért kilépés helyett inkább azon kell dolgozunk, hogyan tegyük jobbá jelenlegi kapcsolatunkat!
Mert ha szállunk virágról virágra, a bizsergés így is-úgy is elmúlik mindenhol néhány év alatt és csak csöbörből vödörbe jutunk.

A szeretet ezért elsősorban hozzáállás kérdése: azt teszem, ami a TE javadat szolgálja, ez a kiindulópont. És az örök kérdés: hogyan segíthetnék neked?
Mert a szeretet, mint érzelmi szükséglet minden emberben benne van, mindenki arra vágyik, hogy szeressék.

Mégis, mi lehet akkor a gond egy kapcsolatban, ha a felek az állítják, hogy igenis szeretik egymás, valamiért mégsem működik a dolog?

A válasz pedig az, hogy az emberi kapcsolatokban a legritkább esetben fordul elő az, hogy a két fél ugyanazt a szeretetnyelvet beszéli, azaz ugyanúgy mutatja ki a másik iránti szeretetét. Vagyis gyakorlatilag elbeszélnek egymás mellett. A probléma tehát nem az, hogy nem szeretik egymást, hanem hogy nem úgy kommunikálnak egymással, hogy a másik fél érezze a szeretetet.

Mert a szeretet-tartályt többféleképpen fel lehet tölteni és fontos tudunk, hogy társunk (gyermekünk, barátaink stb.) szeretet-tartályát pontosan mivel lehet feltölteni!

Hogy mivel is?
    •    Elismerő szavakkal
    •    Ajándékozással
    •    Szívességekkel
    •    Minőségi idővel
    •    Testi érintéssel

Igen ez az 5 szeretetnyelv!

Chapman elmélete szerint mindannyiunknak van egy elsődleges szeretetnyelve (sokaknak egy majdnem ugyanolyan súlyú második is), de a továbbiak kevésbé meghatározóak számára.
És a nehézség abban nyilvánul meg egy kapcsolatban, hogy az eltérő szeretetnyelvünk okán másképp értük azt, amit a másik mond, mondani akar számunkra. Így fordulhat elő, hogy akár teljesen jó szándékú emberek is "elbeszélnek" egymás mellett!

Természetünknél fogva ugyanis a saját szeretetnyelvünket ismerjük és használjuk, éppen ezért a jó kapcsolat alapja, hogy meg kell tanulnunk parterünk (gyermekünk, barátunk stb.) szeretetnyelvét!
Gary Chapman felismerte: egymás szeretet-tartályának a feltöltése megmentheti a házasságot!

Számomra az előadás legfőbb üzenete a következő volt: 

A SZERETET-DÖNTÉS! Rajtunk áll, mi döntünk arról, hogy tele vagy üres szeretet-tartályú emberrel szeretnénk élni és nyilván ha a tartály üres, megjósolható a kapcsolat kimenete is...
Éppen ezért Chapman szerint létezik három olyan kérdés, melyet (rendszeresen!) fel kell tennünk a párunknak, ha szeretnénk feltölteni a szeretet-tartályát.
    1.    Mivel segíthetnék neked?
    2.    Hogyan tehetném könnyebbé az életedet?
    3.    Hogyan lehetnék jobb társad?

Azaz lényegében MEGTANÍTJUK a társunknak, hogyan is szeressen minket!
A jó és működőképes házassághoz (és már emberi kapcsolathoz is) szolgáló és szeretetteljes hozzáállás szükséges, ez Chapman elméletének központi eleme!

S ahogy a Mester fogalmazott: az információ az Önöké, az, hogy ki mit kezd vele, az már rajta múlik! Mert Chapman senki házasságát nem mentheti meg, azon mindenkinek magának kell dolgoznia!
Az információ a miénk, hisz ismerjük az 5 szeretetnyelvet! Javítsuk meg kapcsolatainkat, használjuk társunk, testvérünk, gyermekünk, barátaink szeretetnyelvét és érezhető lesz a pozitív változás!
Én mindig jó szívvel ajánlom Gary Chapman könyveit is ügyfeleimnek, beszélgetünk az elméletről és most hálás vagyok azért, hogy személyesen is hallhattam dr. Chapmant,  hogy részt vehettem az előadásán. Életre szóló élmény volt!

dr. Domokos Katalin
anyacoach
gyerekzsivaj blog & coaching

0 Tovább

Proaktív coaching

blogavatar

A Pro Bona Coaching & Training Center blogja. Hírek és érdekességek a coaching hazai és nemzetközi világából. Témánk az üzleti és életvezetési fejlesztés, melyet színes tippekkel és megközelítésekkel szeretnénk közel hozni az olvasóinkhoz.

Címkefelhő

coaching (216),coach (208),szakirodalom (38),célkitűzés (28),motiváció (28),önismeret (26),life coaching (22),technikák (21),kreativitás (14),proaktivitás (14),változás (14),boldogság (14),vezetés (14),stresszkezelés (11),business coaching (10),önbecsülés (9),karrier (9),önbizalom (9),időbeosztás (8),siker (8),átkeretezés (7),párkapcsolat (7),tudatosság (7),együttműködés (7),értékesítés (6),pozitív pszichológia (6),interjú (5),felelősség (5),tánc (5),nők helyzete (5),kommunikáció (4),fogyás (4),reziliencia (4),férfiak helyzete (4),elismerés (4),asszertivitás (4),elégedettség (4),értő figyelem (4),oktatás (4),kérdezéstechnika (4),túra coaching (4),pszichológia (4),bátorság (3),stressz (3),mese (3),kultúra (3),Itt és Most (3),szabadság (3),testbeszéd (3),reframing (3),irányítás (2),rugalmasság (2),kritika (2),Martin Wehrle (2),bizalom (2),játék (2),megismerés (2),szinergia (2),önérvényesítés (2),Edward de Bono (2),életciklus (2),csend (2),álom (2),pénz (2),mozgás (2),ROI (2),egyensúly (2),életmód (2),multi (2),tanácsadás (2),iskola (2),művészetterápia (2),érzelmi intelligencia (2),érzékenység (2),vállalat (2),tervezés (2),ítélkezés (2),alkalmazkodás (2),tranzakcióanalízis (2),praxis (2),Appreciative Inquiry (1),őszinteség (1),optimizmus (1),edzés (1),akaraterő (1),vállalat (1),szeretet (1),sport (1),SMART (1),szokás (1),munka (1),szuperérzékenység (1),anyaszerep (1),társaság (1),MBO (1),depresszió (1),intelligencia (1),erősség (1),teljesség (1),gyerek (1),szervezetfejlesztés (1),érzékenyítés (1),munkahely (1),TA (1),helyzetfüggő vezetés (1),szülő (1),flow (1),érzelmek (1),család (1),caoaching (1),jövő (1),bántalmazás (1),a coaching hatása (1),tanulás (1),akarat (1),én-erő (1),átirányítás (1),kamasz-szülő (1),coachcoaching (1),fogadalmak (1),megbocsátás (1),y generáció (1),divat (1),önzetlenség (1),nagylelkűség (1),áramlás (1),önállóság (1),függetlenség (1),ügyfél (1),karizma (1),játszmák (1),Gordon (1),megértés (1),belső logika (1),egyenjogúság (1),tréning (1),empátia (1),irigység (1),ügyfélszerzés (1),fluencia (1),önértékelés (1),megbecsülés (1),előrelátás (1),fair play (1),méltányosság (1),introvertált (1),etika (1),delegálás (1),metafora (1),önkéntesség (1),orvos (1),edző (1),hős (1),dicséret (1),beteg (1),tárgyalástechnika (1),személyiség (1),kitartás (1),Toastmasters (1),metakommunikáció (1),interkulturális (1),életvezetés (1),kifogás (1),fejlesztés (1),böjt (1),élet (1),cselekvés (1),Csikszentmihalyi Mihaly (1),életszerepek (1),Szentgyörgyi Romeo (1),Kiyosaki (1),FISH! (1),Fontos és Sürgős (1)

Feedek