Az előadásokat Orosz Györgyi felkonferálása nyitotta meg, majd Philipp Zimbardo kérte meg a közönség tagjait, hogy minden szünetben igyekezzenek helyet cserélni, és új embereket megismerni.
Ehhez kapcsolódva jött a színpadra Harcsa Veronika, az első előadó, aki arról számolt be, hogy milyen élmények érték azalatt az egy hónap alatt, amíg azt tűzte ki céljául, hogy minden nap megszólít egy idegen embert, és beszélgetésbe elegyedik vele. Történeteivel szemléletesen megmutatta, hogy mennyire lekorlátoznak minket a saját előítéleteink.
Az ő üzenete: Az előítéletesség lekorlátoz!
Utána ismát Orosz Györgyi jött fel a színpadra, aki egy gyufás kísérletre kérte fel a közönséget: 1 perc alatt 6 db gyufából kellett 4 db szabályos háromszöget létrehoznunk. Az egy perc lejártával megkérte a publikum tagjait, hogy tegye fel az a kezét, akinek sikerült – hát nem volt a magasban túl sok kéz. Mégsem voltak elkeseredve azok, akiknek nem sikerült. De miért? Mi az oka annak, hogy van olyan sikertelenség az életben, ami hatással van ránk, és van olyan, ami pedig nincs: ezt taglalta részletesebben, majd megmutatta a gyufás kísérlet megoldását: ahogy arra számítani lehetett a sikertelenség oka az volt, hogy a többség csak síkban gondolkodott, míg a megoldás térben jön létre, egy tetraéder formájában, tehát a mi korlátolt, kétdimenziós gondolkodásmódunk volt a kudarcunk oka.
Az ő üzenete: a saját sikerünk csak a saját korlátainkon múlik: ha nem korlátozzuk be magunkat, sokkal többre lehetünk képesek!
Őt követte egy videóüzenet formájában Carol S. Dweck, aki a mindsetről beszélt nekünk. A mindset egy olyan gondolkodásmód, szemlélet, felfogás, vélemény, mentalitás, ami az attitűdünkben merül ki. A véleményünk, hogy valamire képesek leszünk-e vagy sem. Fontos még idejében felismerni a negatív, korlátozó mindsetet, és hasznos trükk lehet, ha megnevesítjük: adjunk neki emberi nevet (fontos, hogy ne a sajátunk legyen!), és amikor érezzük, hogy elhatalmasodik rajtunk ez a belső kritikus hang, hogy képtelenek leszünk valamire, győzzük meg, hogy nincs igaza, és érvekkel támasszuk alá, hogy miért leszünk mégis képesek végigvinni az akaratunkat, ami egyfajta átkeretezés saját magunknak.
Az ő üzenete: nevezd el a mindseted, és győzd meg, hogy sikeres leszel!
Őt Nyáry Krisztián követte a sorban, aki 3 magyar hősről hozott el meghökkentő történeteket: bemutatta az első Magyar Mentőszolgálat megalapításának történetét, és magát az alapítót is Kresz Gézát, az első magyar gyógyszergyár alapítóját Richter Gedeont valamint az első magyar pilótanőt, Steinschneider Lillyt. Mindhármukban az a közös, hogy nem hallgattak a negatív ellenvéleményekre, és saját maguk és koruk hősévé váltak, és Nyáry Krisztián is erre próbálta felhívni a figyelmet.
Az ő üzenete: válj a saját hősöddé!
Nyáry Krisztián után Havasi Zoltán, a Budapest Bike Mafia alapítója vette át a stafétabotot. Ő a szervezet alakulásáról számolt be, arról, hogy hogy jött az ötlet, hogy segíteni kell a rászorulóknak, a támogatásokról, az indíttatásokról. Saját bevallása szerint ő egy roppant frusztrált ember volt mindaddig, amíg csak a problémával szembesült, (ami az ő esetében a hajléktalanok és rászorulók nehéz helyzetét jelentette) de a megoldással nem. Aztán látva a szervezet sikerét megfogalmazta a jótanácsát, ami így hangzik:
Az ő üzenete: tegyél az ellen, ami zavar!
Őt követte a nap sztárvendége, professzor Philip Zimbardo. Zimbardo neve egybeforr mára a szociológiával és a szociálpszichológiával, leghíresebb kísérlete a stanfordi börtönkísérlet, most azonban más témával állt elő: egy 10 lépcsős programban bemutatva ismertetett velünk egy akciótervet, amit végigvíve jobban tisztába lehetünk önmagunkkal és ezáltalán másokhoz is segítőkészebben és elfogadóan állhatunk. A 10 pontban ilyen általános érvényű tulajdonságok szerepelnek, mint tudatosság, szerénység vagy önreflexivitás, intuíció vagy éppenséggel az, hogy ne kövessünk vakon bárkit.
Az ő üzenete: először magaddal legyél tisztában ahhoz, hogy mások hősévé válhass!
Gerendai Károly, a SZIGET alapítója a kudarcairól és az azokból való talpraállásról beszélt. Mesélt a gyerekkoráról, és arról, hogy a történelmi veszteséges 2013-as Sziget után jött a felismerés, hogy két lehetőség van: vagy megújúlnak, és alkalmazkodnak a megváltozott a körülményekhez, vagy bezárhatnak. Ő előbbit választotta, és a 2014-es már egy rekord nyereséges év lett. Előadásával rámutatott arra, hogy ne féljünk hibázni, ha abból tanulhatunk.
Az ő üzenete: ha hibázunk, de tanulunk belőle, akkor az nem hiba volt, hanem lecke.
Barabási Albert-László egy merően új szemléletmódot hozott be a sikerről: rávilágított arra az eddig nem túl hangsúlyos, ám de nem elhanyagolható aspektusra, ami a teljesítmény és a siker között van: a közösségek fogadtatására a teljesítményre. A teljesítmény egy objektív dolog, aminek van felső határa, míg a siker egy kevésbé behatárolható fogalom ilyen szempontból.
Az ő üzenete: ahhoz, hogy sikeresek legyünk nem csak magas teljesítményre van szükségünk, hanem a közösségek elismerésére is.
Emil Bureau, az MIT neurológus professzora a konfilktusokról, azok kialakulásáról és kezelésük lehetséges kimeneteléről tartott előadást. Bemutatta több példán át a nemzetek közti konfliktusok hasonló folyamatati, pszichológiai határait, hogyan lesz a reményből kétségbeesés és fordítva, hogyan lehet a kétségbeesésből reményt formálni. Példákkal alátámasztva továbbá beszélt még a pozitív normamegfogalmazás előnyeiről a tiltással szemben.
Az ő üzenete: a pozitív normák mindig érthetőbbek és hatékonyabbak, mint a tiltások.
Sorainkat Al Ghaoui Hesna előadásának bemutatásával zárjuk, aki hadi tudósítóként is dolgozott, főként a Közel-Keleten. Történeteivel megismertett velünk olyan szituációkat, amikor a félelem uralja az elménket. Ő azonban rájött, hogy a félelem szolgálhat üzemanyagként is: olaj lehet a tűzre, de fel is pörgethet minket és még jobb teljesítményre sarkallhat ezáltal.
Az ő üzenete: ne féljünk a félelemtől, nézzünk bátran szembe vele, ismerjük be, hogy félünk, és ez esetben nem a leblokkolást és a pánikreackiót váltja ki belőlünk, hanem azt a feszült pozitív hatást, amire szükségünk van.
Szkróbó Tamás business coach gyakornok írása