Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hogyan segíthet a játék az önkifejezésben, a stresszoldásban és a kreativitásban?

A játék egyetemleges erővel rendelkezik. Még csak közös nyelvre sincs szükséges, hogy mindannyian játékban legyünk, egy időben és egy helyen. A közös alkotásban teret kapunk az önkifejezésre a művészetben, az alkotásban, és a munkában egyaránt. A játék hatására a stresszes szituációk egyenesen erőt vesztenek, és a fókusz a megoldás felé, a másik megértése felé orientálódik.

A játék, nem csak gyerekjáték

A játékról gyakran úgy beszélnek, mintha az felmentés lenne a komoly tanulás alól. A gyermek számára azonban a játék IGENIS komoly tanulás. A játék egy módja az élet elviselésének, és felkészülés a felnőttkorra. A játékkal problémákat lehet megoldani és érzelmeket kifejezni. A játék valójában a gyermekkor munkája." Fred Rogers szerint a hatása a jelenre is érvényes. Meghatározza a felnőttkori megoldásfókuszú vagy problémakezelő gondolkodás megjelenését, és a stresszkezelésünk módjait.

Hogyan is játszunk? 
Gondoljuk csak át, hányféle módon tudnánk a játékot beépíteni felnőtt életünkbe.

  • Tartsunk társasjátékestéket
  • Játsszunk kidobóst, vagy röplabdázzunk.
  • Menjünk vízifánkozni.
  • Építsünk hóembert vagy homokvárat.
  • Színezzünk, fessünk, alkossunk.
  • Mozgassuk meg a testünk szórakoztató módon.
  • Nevessünk hangosan.
  • Táncoljunk az esőben.
  • Szedjünk virágot.
  • Énekeljünk az autóban, vagy próbáljuk ki a karaokét.
coach coaching kreativitás

Játék és művészetterápia

"Minden szín lelki rezdülést kelt, és minden rezdülés gazdagabbá teszi a lelket." Kandinszkij

A játék és a művészetterápia hatásmechanizmusának közös pontjai gazdagabbá teszik a lelket és hatást gyakorolnak:

  • a feszültségoldásra
  • az önismeret fejlesztésre
  • az Énerő növekedésére
  • az érzelmi és racionális viselkedés egyensúlyának megteremtésére
  • az itt és most lelki állapot tudatosítására
  • az érzelmi megnyílásra
  • a szorongásoldására
  • a kreativitás fejlődésére
  • az empátia és önbizalom növekedésére
  • a belső harmónia megteremtésére önmagunkba
  • a feltöltődésre

A számos pozitív hatás mellett, egyénileg és csoportban is megélhetjük a művészetterápia és a játékos események jótékony hatásait. A közös alkotás, reflexiók és a játék során megtapasztaltak tükröt tartanak, erősítik és fejlesztik a kapcsolatokat önmagunkkal, embertársainkkal.

coach coaching kreativitás

Játék és kreativitás

A sebezhetőségünk az újítás, a kreativitás és a változás megszületésének helye." Brené Brown

MI a kreativitás?

A kreativitás nem egyenlő a művészettel.
A kreativitás a változás alapja.
A kreativitás az innovatív szemlélet uralkodása.
A kreativitás az önbizalom támpillére.
A kreativitás inspirációt ad.
A kreativitás mozgásba hozza a képzeletet.
A kreativitás eltér a hagyományos gondolkodásmódtól.
A kreativitás lehet rebellis.
A kreativitás feloldoz az aggodalmakból.
A kreativitás kiszabadítja a szellemet a palackból....

"Itt, ahol a legnagyobb veszély fenyegeti az akaraterejét, a művészet megmentő mágusként jelenik meg, a gyógyítás szakértőjeként." Friedrich Nietzsche filozófus

A pszichológusok éveket töltenek azzal, hogy előássák azokat a problémákat, amik azonnal megjelennek, ha festeni vagy írni kezdel, mert az elakadások, a feszültségek, a szorongásos állapotok belső képek formájában a felszínre érkeznek, láthatóvá válnak.

Az alkotás, a játék közben megélt érzelem több, mint egy álom, mert:

  • felszabadítjuk Önmagunkat, a magunk vagy a mások által generált stressz alól,
  • kibillent a mindennapok mókuskerekéből,
  • felfedezzük a színeket, a formákat, és azok kölcsönhatását,
  • kapcsolódunk az érzéseinkhez, és a tudatunk is kikapcsolhat a megfelelési kényszerből,
  • a kontrollosságunk és perfekcionizmusunk is kikapcsolhat, ha átengedjük magunkat az alkotásnak, a játéknak,
  • hagyjuk, hogy a kezeink csak úgy, szabadon, tegyenek értünk ma is, holnap is, mindig alkossunk valamit.

"A művészet a láthatatlannak a láthatóban való felmutatására törekszik." Kovács-Gombos Gábor

A művészet lehetőséget teremt a hétköznapi tudat számára, hogy kitörjön a racionális intellektusból, mivel az alkotófolyamatban az egész személyiség részt vesz, test - lélek – szellem egyaránt.

Játék a coachingban

A pozitív pszichológia a teljes élet alábbi 5 összetevőjét azonosítja be, melyek folyamatos fejlesztése teszi kiegyensúlyozottá külső - belső megéléseinket.

A PREMA:
P - Positive emotions - Pozitív érzelmek - Boldogság, öröm, élvezet
E - Engagement - Elmélyülés- Érdeklődés, flow
R - Relationships - Kapcsolatok - Szeretetteljes kapcsolat más emberekkel
M - Meaning - Értelmes élet - Az érzés, hogy valami jelentőségteli részei vagyunk
A - Accomplishment - elért eredmény - Kihívások teljesítése és saját magunk iránt érzett büszkesség

„Az egyes gyermek és felnőtt a játszásban és csakis a játszásban képes kreatív lenni.” Winnicott

A PREMA szemléletű coaching folyamatában lehetősége nyílik a játéknak és a művészetnek, hogy alkalmazott módszerként megnyissa a lehetőségek tárházát, a megoldásfókuszú gondolkodás kialakítására, a stresszorok kiiktatására - kezelésére, a teljességben és elfogadásban létezésre, a sikerek – kudarcok tanulásorientált megélésére.  

"A sebezhetőségünk az újítás, a kreativitás és a változás megszületésének helye." Brené Brown

A coaching folyamat során alkalmazott játékban megjelenik: 

  1. a rögtönzés, túlagyalás nélkül, itt és most 
  2. a kilépés lehetősége a hétköznapi térből és időből
  3. a pillanatban való tobzódás élménye, a lehet/ne ilyen és olyan … gondolatok
  4. az, amikor a játéktér magában hordozza a lehetőségeket, és mindez egy időtlen középpont köré rendeződik, annak a pulzálását követi, egyenesen lüktet, ott legbelül
  5. végül a flowban, melyet a játék adott, olyan beleélések következnek be, melyek lebontják a falakat és megnyitják a szellemet, a testet és a lelket, a megoldás felé.
coach coaching kreativitás

Összeségében a „A kreatív tevékenységek gyógyító és védő hatást gyakorolhatnak a szellemei jóllétre /…) erősítik az immunrendszert, csökkentik a stresszt. Jill Leckey brit egészségtudós, és bizony a coaching, a művészetterápia, melyben a játék főszereplőként jelenik meg, feltámaszthatja a rég elfeledett sikerek élményét, az erősségek erejét, illetve kinyitja a lehetőségek ajtaját.

Készítette: Hegedűs-Gál Csilla – HR tanácsadó - Proaktív business coach – Tréner – Művészetterápiás módszertant alkalmazó szakember

Kreatív Önfejlesztők: https://kreativonfejlesztok.hu/

LinkedIn profil: linkedin.com/in/csilla-hegedűs-gál-6bb94359

Elérhetőségeim: mobil: 0620/4748-009; e-mail: gal.csilla13@gmail.com

0 Tovább

A Tranzakcióanalízis (TA) Alapjai és Alkalmazása a Coachingban

A tranzakcióanalízist (TA) Eric Berne fejlesztette ki, hogy segítsen megérteni, miért érzünk, gondolkodunk és cselekszünk úgy, ahogy. A „tranzakció” a másokkal való interakciónkat jelenti, legyen az beszélgetés vagy más viselkedési forma. A TA népszerűsége az elmúlt évtizedekben növekedett, és ma már számos területen alkalmazzák, beleértve a coachingot is.

A TA Alapelvei

A TA alapvető kiindulópontja, hogy minden embernek három „én-állapota” van: Szülő, Felnőtt és Gyermek. Ezek az állapotok különböző viselkedési mintákat és gondolkodásmódokat jelentenek:

  • Szülő (P): Kontrolláló, ítélkező, gondoskodó vagy néha kényeztető.

  • Felnőtt (A): Logikus, érzelmektől mentes, objektív.

  • Gyermek (C): Érzelmi, lázadó vagy alkalmazkodó, keresve az elismerést és gondoskodást.

A tranzakciók során az emberek ezeket az én-állapotokat aktiválják, ami pozitív vagy negatív viselkedésekhez vezethet, mint például együttműködés vagy konfliktus, megerősítés vagy meggyengítés.

Tranzakciók és Interakciók

A tranzakciók lehetnek kiegészítőek vagy keresztezettek. Kiegészítő tranzakciók esetén minden rendben van, míg a keresztezett tranzakciók konfliktusokat eredményeznek. Ez négy lehetséges állapothoz vezet:

  1. Én rendben vagyok, te rendben vagy.

  2. Én rendben vagyok, te nem vagy rendben.

  3. Én nem vagyok rendben, te rendben vagy.

  4. Én nem vagyok rendben, te sem vagy rendben.

Az emberek gyakran tudattalanul „játszmákat” játszanak ezekkel a tranzakciós modellekkel, ami szokássá válhat. A Felnőtt-Felnőtt (F-F) tranzakció általában mentes a játszmáktól és produktív, mert mindkét fél érett és tudatos állapotban van.

Coachingban Alkalmazott TA

A coachingban a cél az, hogy a coach és a kliens Felnőtt-Felnőtt szinten kommunikáljanak, biztosítva, hogy a beszélgetés logikus, érzelmektől mentes, nem ítélkező és kölcsönösen előnyös legyen. Ha a kliens Gyermek állapotban van, a coachnak Felnőttként kell kezelnie őt, hogy elősegítse a felnőtt viselkedést és a pozitív változást.

Gyakran előfordul, hogy az interakciók eltérnek az F-F modelltől. Például, ha az egyik fél felnőttként viselkedik, míg a másik szülőként vagy gyermekként, a kommunikáció könnyen keresztezetté válhat. Ilyen helyzetekben a felnőtt fél felelősséget vállalhat a kommunikáció harmonizálásáért és a konfliktus megoldásáért.

TA Modellek és Kapcsolat a Pszichológiával

Általánosságban a tranzakcióanalízis (TA) modelljei négy kategóriába sorolhatók: Tranzakcióelemzés, Struktúraelemzés, Játszmaelemzés és Forgatókönyv-elemzés. A TA nagy része Freud, Jung és Adler pszichológiai modelljeihez és koncepcióihoz kapcsolható. Sok ilyen technika kiegészíti a Gestalt-terápiát, az NLP-t és a Pozitív Pszichológiát is.

A TA-ban számos kifejezés használatos, mint például életforgatókönyvek, játszmák és stroke-ok, amelyek specifikus értelemben vannak alkalmazva. Az életforgatókönyvek azok a döntések, amelyeket korán hozunk az életben arról, hogy mivé szeretnénk válni, és ezekhez ragaszkodunk. A stroke-ok azok az elismerések, amelyeket másoktól várunk, különösen a Szülő típusoktól. A játszmák ismétlődő viselkedések, amelyekkel valamilyen előnyt próbálunk elérni. Sajnos, ha mások nem támogatnak minket az életforgatókönyveinkben stroke-okkal, problémák adódhatnak. További magyarázatokat itt találhatunk

Etikai Kérdések & Lehetőségek

Bár a TA számos előnyt kínál a coachingban, a coachnak tudatosnak kell lennie, hogy ne térjen át a terápiás területre, mert ez etikai kérdéseket vethet fel. A múltbeli tapasztalatok feltárása helyett a coachingban a jelenre és a jövőre kell koncentrálni, kihasználva a TA technikák által kínált lehetőségeket a személyes és szakmai fejlődés érdekében.

A tranzakcióanalízis egy erőteljes eszköz lehet a coachingban, ha megfelelően alkalmazzák. Segíthet megérteni és javítani az emberi interakciókat, elősegítve a pozitív változást és a hatékony kommunikációt.

Kiss Csilla executive coach írása

 

Forrás & további információ:

https://coacharya.com/blog/using-transactional-analysis-in-coaching-methods/

https://medium.com/@NataliMorad/how-to-communicate-better-with-transactional-analysis-d0d32f9d50da 

https://www.businessballs.com/emotional-intelligence/transactional-analysis-eric-berne/

https://en.wikipedia.org/wiki/Transactional_analysis

https://affinitycentre.co.uk/transactional-analysis-theory-explained/

0 Tovább

A munkahelyi kreativitás és a coachingja

„Amit a cél elérésével kapunk, 

közel sem olyan fontos, 

mint amivé válunk, 

amíg azt elérjük.” 

Zig Ziglar

A kreativitást J.P. Guilford amerikai pszichológus „adaptív eredetiségnek” nevezi, mely alkalmazkodó, támogatja az Én fejlődését, és az Önmegvalósítást. A kreativitás alapját képező divergens gondolkodás, és az alkotás ezzel az innováció motorjává válik. A XXI. század kulcsképességeként a kreativitás ezzel a változások hatékony kezelését támogatja. 

coach coaching kreativitás munkahely

Kreativitás – innováció – változás 

Ken Robinson brit oktatáskutató szerint a kreativitás, a kreatív produktum, a folyamat és a személyiség interakciója. Mindezek által a kreativitás képessége lehetőséget teremt a XXI. századi változások kezeléséhez és az innovációs folyamatok megvalósításához. Bizonyítják ezt a történelemből kiragadt nagy tehetségek is, mint Marie Curie, Picasso, Mozart, Edison, Eistein, akik mindannyian a kíváncsiság, a fantázia, és az egyediség egységében váltak  kreatív, divergens gondolkodású, az innovációt támogató alkotókká.  

coach coaching kreativitás munkahely

Göran Ekvall svéd pszichológus és a kreatív munkahelyi klíma 

Először is: Miért fontos a kreatív munkahelyi klíma?

Támogatja a problémamegoldást, a döntéshozatalt és a kommunikációt. Lehetőséget teremt a kreatív divergens „agyak” megtartásához, akik hosszú távú versenyelőnyt teremtenek a vállalatoknál. 

Ekvall, aki először foglalkozott a munkahelyi kreatív klíma jelentőségével, 10 dimenziót emel ki.

  1.  kihívás
  2. szabadság
  3. új ötletek támogatása
  4. bizalom, nyitottság
  5. dinamizmus, élénkség
  6. játékosság, humor
  7. vita
  8. kockázatvállalás
  9. idő az elmélyülésre
  10. konfliktusok

A szervezeti mindennapok viselkedésmintái, attitűdjei és emóciói tükrözik, hogy a kreatív klíma milyen minőségben jelenik meg a vállalatoknál. Szervezetfejlesztési folyamatok szerves részeként a fenti 10 pont diagnosztizálása kiváló kiindulási alapot teremthet a kreatív munkahelyi atmoszféra kialakításához, fejlesztéséhez.  

coach coaching kreativitás munkahely

Hogyan fejleszthetjük kreativitásunkat önállóan és coachinggal?

A magyar származású Csíkszentmihályi Mihály, a pozitív pszichológia egyik neves képviselője, a flow-elmélet megalkotója szerint azok a legboldogabbak, akik a mindennapok tevékenységeit úgy végzik, hogy azok önmagukban is örömet okoznak számukra, és belsőleg motiváltak. A kreativitás, a flow-élmény és kulturális evolució alapja, és az Erik Erikson amerikai pszichológusnál és Carl Gustav Jung svájci pszichiáternél is megjelenő „az egy életen át tartó fejlődés” értelmében, az önfejlesztés és szervezetfejlesztés részeként is megjelenhet a kreativitás fejlesztése.

Csíkszentmihályi tanácsai a kreativitás fejlesztésére:

  1. a kíváncsiság és érdeklődés fenntartása: konkrét cél mindennap, érdeklődés és meglepettség érzéseinek megélése;
  2. a személyiség formálása: összetettségre törekedni, introverzió és extroverzió váltogatása, hiányosságaink feltárása;
  3. a szokások kialakítása a figyelem fókusza érdekében: napirend kialakítása, reflexió, pihenés, több szeretem tevékenység és kevesebb nem szeretem tevékenység;
  4. a kreatív energiák alkalmazása: a problémák feltárása, a divergens gondolkodás alkalmazása – fluencia, flexibilitás;

A fejlesztése formája, színtere, módszere változatos, melyben a saját fejlődési terveink mellett a coaching is kiváló lehetőséget teremt a kreativitásunk fejlesztésére, és a minél több flow- élmény megélésére.

Pablo Picasso szerint minden gyerek művész, a kérdés csak az, hogy maradjon az felnőttkorban is. Vállalati és egyéni szinten egyaránt érdemes nagyobb hangsúly teremteni a kreatív atmoszféra kialakítására, melyben a hibázás lehetősége is megengedett. Gondoljunk csak Edisonra, akinek nevéhez több mint ezer szabadalom köthető, és a szénszálás izzólámpa felfedezéséhez nagyjából ezer verziót próbált ki. 

… vagyis „Művészek vagyunk, kiknek keze nyomán alakul a világ, amiben élünk.” 

Dr. Paul Conti

coach coaching kreativitás munkahely

Felhasznált szakirodalom:

Ken Robinson: Az alkotó elme, HVG könyvek, 2010

Ken Robinson: Az alkotó tér, HVG könyvek, 2011

Csíkszentmihály Mihály: A flow, Az áramlat, a Tökéletes élmény pszichológiája, Akadémia Kiadó, 1997

Készítette: Hegedűs-Gál Csilla – Karrier- és pályaorientációs tanácsadó, Szervezetfejlesztési tanácsadó, Proaktív business coach, Tréner

Kreatív Önfejlesztők: https://kreativonfejlesztok.hu/

LinkedIn profil: linkedin.com/in/csilla-hegedűs-gál-6bb94359

Facebook oldalam: Munkamotiváció 

Elérhetőségem: mobil: 0620/4748-009;

e-mail: gal.csilla13@gmail.com

0 Tovább

Hárman párban: coaching, kreativitás és flow

„…Noha az áramlatélmény felé nem vezet egyszerű, holtbiztos út, 

ha megértjük, mégis átalakíthatjuk a segítségével az életünket – 

harmóniát vihetünk bele és felszabadíthatjuk azt a pszichikai energiát, 

amit máskülönben unatkozásra vagy aggodalmaskodásra pazarolnánk.”

Csíkszentmihályi Mihály – idézet Flow – Az áramlat 

A tökéletes élmény pszichológiája című könyvéből 

34.old.

A coaching magyarázatára, leírására számos definíció létezik, mégis úgy gondolom minden coach a saját értékrendszere, tudása és tapasztalata szerint értelmezheti a coachingot. Egy biztos, jómagam komplex fejlődési folyamatnak tekintem, mely interdiszciplináris szemléletet igényel a coachtól. A folyamatban ezek alapján könnyen megfér egymással a pszichológia, a gazdaságtan, a biológia és a pedagógia is (és sok más tudományterület), a mindenki számára követendő etikai alapelvek mellett. 

Az alábbi illusztráció a mai királyi hármasunk, melyek az interdiszciplinaritást erősítik: a coaching, a kreativitás, és a flow számomra lényeges jellemzőit, kérdéseit, és kapcsolódási pontjait ábrázolja.  

coach coaching kreativitás flow

A király hármas: coaching, kreativitás és flow egysége az élet minden területén – business vagy life - alkalmazható lehetőségekkel rendelkezik. Jelen cikkem középpontjában a kölcsönös hatásmechanizmusaik jelennek meg, melyeket kérdéseim mentén vizsgálok.

Lényeges személyiségjegy a kreativitás egy coach számára?

A kreatív személyek nyitott elmével járnak és nyitottak az új megoldásokra, mindamellett, hogy a kíváncsiság a lételemük. Alapvetően elmondható, hogy a kreativitás támogathatja a coach szakembert, viszont a tudatosság nem elfelejthető tényező a kreativitás helyes alkalmazásában, mivel a kreatív – újító folyamatok, gondolatok el is vihetik jó messzire a coachot abban a támogató folyamatban, melyben a cochee a megoldáskeresés útjára lép. Továbbá érdekes helyzet is előállhat, ha a coach és a coachee kreatív folyamatai eltérőek, ebben az esetben is van választás: továbbmennek a folyamatban, tiszteletben tartva az ügyfél célját. Ilyen esetben lényeges, hogy a coach divergens gondolkodásában rugalmas tudjon lenni, ha ez nem megy érdemes tisztázni a helyzetet a tiszta és nyitott kommunikáció alkalmazásával.

„Az a titka a nagyszerű kreatív embereknek, hogy kíváncsisággal telve tekintenek az élet összes aspektusára.” Elizabeth Gilbert

Hogyan érezheti magát flowban a coach és coachee egy coaching folyamatban?

A flow folyamatában beindulnak a kreatív erők, és önfeledté válnak azok a tevékenységek, melyekbe belefeledkezünk, és megszűnik a tér, az idő, az éhség… és megjelennek az örömteli érzések. A coaching folyamatban is megjelenhetnek ezek az önfeledt tökéletes élmények, melyben a coach teljességgel megérzi a kérdéseire, csendjére, gyakorlataira érkező válaszokat, visszacsatoló kérdéseket, aha élményeket…”Most rátapintottam” érzés, „Most elindult valami” érzés … . Mindezek egyénenként változó érzések, melyekben közös a: megtaláltam, megéreztem, felfedeztem, megértettem … érzések az coachee megéléseiben és a coach tapasztalásában, melyek a fejlődést szolgálják mindkét fél számára. 

Lehet kapcsolat a flow és az AHA élmény között a coaching folyamatban?

A flow élmény elvezethet az AHA élményhez, és ehhez a coaching egy ideális alkalom lehet. Lássunk egy példát:

Az artcoaching alkotó folyamatai során, pl.: egy festmény elkészülése előtt, közben, után megjelenő érzések, érzelmek adhatnak AHA élményt, mely elvezethet a megoldáshoz. A megoldások önálló megtalálása egy alkotói folyamatban kifejezetten megnyugtató és energiával feltöltő érzés a coachee számára. Személyes megélésem szerint a festés, a rajzolás – és nem kell, hogy műalkotás legyen a mű – kiemel a térből, az időből és közben kikapcsol, vagy éppen bekapcsol az agyam egyszerűsítő, megoldó üzemmódja, és újra rálelek önmagamra, a célomra, a lehetőségeimre, az utamra, melyet bejárni szeretnék, és nem túl esni az egészen, vagy az agyam teljes ürességbe lép, és kikapcsol a gondolkodó része, és kizárólag a „műre” fókuszálok, vizuálisan meditálok, kitartom vizualitásom – alkotásom ászanáját, és ezzel megpihen testem – lelkem.

coach coaching kreativitás flow

Hegedűs-Gál Csilla - A velencei álom

Fejleszthető a kreativitás?

Minden ember egyedi és megismételhetetlen, akik egyedi kreativitással rendelkeznek. Egyesek a matematikában, míg mások a biológiában… brillíroznak. Az agyunk kreativitásért felelős része széles spektrumon mozog, és kapcsolódik az érdeklődési körünkhöz, viselkedésünkhöz, az IQ-unkhoz és még EQ-unkhoz is. A kreativitás összességében áthatja a működésünket, kapcsolódásunkat a világhoz – másokhoz és önmagunkhoz. A fejlesztése komoly tudatosságot igényel, melyben a játékosság is helyet kap, a szabadság elvének megőrzése mellett. A coachingban és minden interdiszciplináris tudományterületben a kreativitás kulcserőforrásként jelenik meg. Vagyis a kreativitás felébresztése és fejlesztése rejtett tudást, rejtett erőforrásokat, rejtett megoldásokat, rejtett stratégiákat képes mozgósítani, mely a coaching folyamatok során kifejezetten hasznos a coachee felfedező útjának támogatásában.

Konklúzió számomra, hogy a kreativitás, mint egy kulcs kinyithatja a lehetőségek ajtaját a coach és coachee számára, a flow pedig megadhatja a tökéletes élményt, melyben az AHA élmény is felszínre kerülhet a célok, az erőforrások,a korlátozó hiedelmek… felismerése érdekében.

„Saját magunkkal való kapcsolatunk és az, hogy mennyi gyönyörűséget találunk az életben, végső soron attól függ, hogy elménk hogyan szűri meg és értelmezi a mindennapi élményeinket. Boldogságunk belső harmóniánkból ered, nem pedig abból, mennyire vagyunk képesek irányításunk alá vonni az univerzum hatalmas erőit.”

Csíkszentmihályi Mihály – idézet Flow – Az áramlat - A tökéletes élmény pszichológiája című könyvéből - 15.old.

coach coaching kreativitás flow

Hegedűs-Gál Csilla - Édes naplemente

Készítette: Hegedűs-Gál Csilla - Szervezetfejlesztési tanácsadó, Proaktív business coach, Tréner

Kreatív Önfejlesztők: https://kreativonfejlesztok.hu/

LinkedIn profil: linkedin.com/in/csilla-hegedűs-gál-6bb94359

Facebook oldalam: Munkamotiváció 

Elérhetőségem: mobil: 0620/4748-009;

e-mail: gal.csilla13@gmail.com

0 Tovább

Kontrában a hagyományos gondolkodással

Az elménk működése „A Matrix” című filmhez hasonló, azaz a tudatunkkal hívjuk elő a bekövetkező események lehetséges variációit. Tudatunk ezáltal melegágya a céljaink megvalósításának, ezért, amit oda beültetünk, nagy valószínűséggel valósággá válik. A kérdés tehát az, hogy feltudjuk-e törni saját korlátainkat, képesek vagyunk-e megbontani elménk szilárd falait és önmagunk szolgálatába állítani azt.

       Sokszor hallottuk már, hogy a gondolatainknak teremtő ereje van. Ebben a mondatban nagyon sok igazság van, de ne engedjünk annak az illúziónak, hogy a puszta várakozásban való pozitív hozzáállásunk is eredményhez vezet. A céljaink eléréséhez ki kell lépnünk a jól megszokott kényelemből és vállalkoznunk a proaktivitásra. Egy történet az agykontroll atyjától, José Silvatól jól szemlélteti a lényeget:

       Az egyik legsikeresebb cipőügynököt Afrikába küldték cipőkkel kereskedni. Tekintettel, hogy egy rutinos és menő üzletemberről volt szó, magas teljesítményt vártak tőle. Sajnos azonban a siker elmaradt, ugyanis amikor meglátta, hogy az afrikaiak nem hordanak cipőt, minden próbálkozást mellőzve hazatért, állítva, hogy reménytelen a helyzet, hiszen azon a térségen senki sem hord cipőt. 

       A kereskedésre így egy kevésbé tapasztalt, ugyanakkor bizonyítani vágyó, motivált üzletkötő vállalkozott. Bíztak abban, hogy pár darab cipőt csak-csak sikerül eladnia. Amikor a fiatal üzletkötő megérkezett és meglátta, hogy Afrikában senki sem hord cipőt, azonnal küldött egy táviratot a hazaiaknak, amelyben megfogalmazta, hogy a teljes árúkészletre szükség lesz, hiszen senkinek sincs cipője. 

       A proaktív gondolkodás röviden annyit jelent, hogy az ember kezdeményező. Napjainkban számos kutatás támasztja alá, hogy az életünknek nem passzív elszenvedői vagyunk, éppen ellenkezőleg, az ingertényezők közül aktívan válogathatunk. A proaktivitás abban nyilvánul meg, hogy a velünk történő események elé megyünk és ezzel képesek vagyunk befolyásolni életünket.

       A fentebb olvasható sorok jól szemléltetik a hagyományos gondolkodás átkeretezését és új sémák kialakítását. Ám, ez korántsem olyan egyszerű, tekintettel, hogy az elménk energiatakarékoságból a már jól bejáratott utakat kívánja használni. Olyan ez, mint reggel a munkahelyre elindulni, az odavezető legrövidebb utat keressük. Az elménk takarékos és korlátozó tevékenységével, ezért érdemes felvenni a harcot és tágítani a lehetőségek határait.  

       Ahogyan a filmben is elhangzott: az életben végtelen lehetőség áll előttünk. A bennünket érő próbatételek kapcsán sincs ez másképp. Az emberek többsége ennek ellenére mégis sok esetben csak egy-vagy két lehetséges opción gondolkodik. Hogyan oldjuk hát fel automatikus gondolatainkat s találjunk megoldást? 

       Lajkó Károly pszichiáter szavaival élve: ,,A problémáinkat fogalmazzuk meg úgy, hogy a változás lehetőségei jól kidomborodjanak”Voltaképpen az átkeretezéshez a már jól megszokott automatikus gondolatainkat egészítsük ki azokkal az árnyalatokkal, melyek további lehetséges nézőpontokat kínálnak. 

Juhász Karolina írása

Forrás:

José Silva – Ed Bernd Jr. (1993): A sikeres üzletember. Édesvíz kiadó, Budapest

Lajkó Károly (2002): A stresszcsökkentő viselkedés. Vezérfonál konfliktusaink rendezéséhez. Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest (4.old.)

0 Tovább

Proaktív coaching

blogavatar

A Pro Bona Coaching & Training Center blogja. Hírek és érdekességek a coaching hazai és nemzetközi világából. Témánk az üzleti és életvezetési fejlesztés, melyet színes tippekkel és megközelítésekkel szeretnénk közel hozni az olvasóinkhoz.

Címkefelhő

coaching (216),coach (208),szakirodalom (38),célkitűzés (28),motiváció (28),önismeret (26),life coaching (22),technikák (21),kreativitás (14),proaktivitás (14),változás (14),boldogság (14),vezetés (14),stresszkezelés (11),business coaching (10),önbecsülés (9),karrier (9),önbizalom (9),időbeosztás (8),siker (8),átkeretezés (7),párkapcsolat (7),tudatosság (7),együttműködés (7),értékesítés (6),pozitív pszichológia (6),interjú (5),felelősség (5),tánc (5),nők helyzete (5),kommunikáció (4),fogyás (4),reziliencia (4),férfiak helyzete (4),elismerés (4),asszertivitás (4),elégedettség (4),értő figyelem (4),oktatás (4),kérdezéstechnika (4),túra coaching (4),pszichológia (4),bátorság (3),stressz (3),mese (3),kultúra (3),Itt és Most (3),szabadság (3),testbeszéd (3),reframing (3),irányítás (2),rugalmasság (2),kritika (2),Martin Wehrle (2),bizalom (2),játék (2),megismerés (2),szinergia (2),önérvényesítés (2),Edward de Bono (2),életciklus (2),csend (2),álom (2),pénz (2),mozgás (2),ROI (2),egyensúly (2),életmód (2),multi (2),tanácsadás (2),iskola (2),művészetterápia (2),érzelmi intelligencia (2),érzékenység (2),vállalat (2),tervezés (2),ítélkezés (2),alkalmazkodás (2),tranzakcióanalízis (2),praxis (2),Appreciative Inquiry (1),őszinteség (1),optimizmus (1),edzés (1),akaraterő (1),vállalat (1),szeretet (1),sport (1),SMART (1),szokás (1),munka (1),szuperérzékenység (1),anyaszerep (1),társaság (1),MBO (1),depresszió (1),intelligencia (1),erősség (1),teljesség (1),gyerek (1),szervezetfejlesztés (1),érzékenyítés (1),munkahely (1),TA (1),helyzetfüggő vezetés (1),szülő (1),flow (1),érzelmek (1),család (1),caoaching (1),jövő (1),bántalmazás (1),a coaching hatása (1),tanulás (1),akarat (1),én-erő (1),átirányítás (1),kamasz-szülő (1),coachcoaching (1),fogadalmak (1),megbocsátás (1),y generáció (1),divat (1),önzetlenség (1),nagylelkűség (1),áramlás (1),önállóság (1),függetlenség (1),ügyfél (1),karizma (1),játszmák (1),Gordon (1),megértés (1),belső logika (1),egyenjogúság (1),tréning (1),empátia (1),irigység (1),ügyfélszerzés (1),fluencia (1),önértékelés (1),megbecsülés (1),előrelátás (1),fair play (1),méltányosság (1),introvertált (1),etika (1),delegálás (1),metafora (1),önkéntesség (1),orvos (1),edző (1),hős (1),dicséret (1),beteg (1),tárgyalástechnika (1),személyiség (1),kitartás (1),Toastmasters (1),metakommunikáció (1),interkulturális (1),életvezetés (1),kifogás (1),fejlesztés (1),böjt (1),élet (1),cselekvés (1),Csikszentmihalyi Mihaly (1),életszerepek (1),Szentgyörgyi Romeo (1),Kiyosaki (1),FISH! (1),Fontos és Sürgős (1)

Feedek